Column Mark Geurts: Geen hoofdbreker


Uitgave: Nov-Dec 2018
Thema’s: Adviesbureau Advocatuur Social Media Ondernemen

In deze snelle tijd waarin de aandachtspanne steeds korter wordt, zien we dat namen van bedrijven en programma’s hierop inspelen. Zo heet ‘De Wereld Draait Door’ al een tijd ‘DWDD’, ‘Goede Tijden Slechte Tijden’ kennen we inmiddels als ‘GTST’ en is het niet meer ‘Instagram’, maar ‘Insta’. Dit inkorten van namen is ook al een tijdje aan de gang in de advocatuur.

Eigen achternaam
Het bedenken van een naam voor je advocatenkantoor was lange tijd geen hoofdbreker. Je voerde gewoon je eigen achternaam op en eventueel die van een partner. Als het kantoor  groeide kwam er een naam bij, vertrok een naamgever, ging die naam er weer af. Dit gold ook voor ons kantoor. Eind jaren zestig droegen we de naam Noldus & Ruijgrok en tien jaar later werd dit Ruijgrok, Van Iersel en Luchtman.

Stoelendans
De opgebouwde bekendheid van een kantoor begon echter te lijden onder deze stoelendans van namen. En in sommige gevallen werd een naam gewoonweg te lang. Daarom kwam er een halt aan deze wijzigingen. Veel kantoren kozen ervoor om voortaan nog maar één naam te gaan voeren of een catchy afkorting. Dit oogt niet alleen vlotter, het is ook nog eens makkelijker te onthouden.

IJdel
Het voeren van je achternaam als de naam van kantoor heeft overigens wel iets ijdels. Het zet jou direct als belangrijkste persoon binnen het kantoor neer. Hoewel dit als grondlegger natuurlijk ook wel klopt, is er nog een partij die minstens zo belangrijk is. Een partij zonder wie er ook geen kantoor zou zijn. Precies. De klant! Verdient deze klant dan ook niet net  zo’n prominente plaats in de naam van het kantoor? Oftewel, in plaats van dat wij onze naam korter maken ten behoeve van de moderne tijd, maken we hem juist langer! En daarom voegen we voortaan dan ook graag uw naam toe aan onze naam. Vanaf nu is het dan ook: Van Iersel Luchtman & U. Of in dit geval, Van Iersel Luchtman & Regio Business!

< Alle thema's