‘Het is zoals met voetbal’, zegt Jan van Hest, managing director Store 3D. ‘Met te veel solospelers kom je nergens. Met een sterk team ben je onoverwinnelijk. In een sterk team kennen spelers hun positie. Ze weten wat hun rol is. En gaan voor het groter belang. Alle neuzen staan in dezelfde richting.’
Golven
‘Als ondernemer ben je met tig dingen tegelijk bezig’, stelt hij. ‘Dat de aandacht voor je bedrijf in golfbewegingen gaat, is dus niet verwonderlijk. Er is bijvoorbeeld een periode geweest dat ik nog intensiever dan anders, bezig was met projecten en concepten. Dat deed ik overigens met veel enthousiasme. Retail is mijn grote passie. Daarna was er het nieuwe pand dat de nodige aandacht vereiste. Het moest immers een plek worden waar iedereen graag komt. Een visitekaartje van wat we kunnen. Los daarvan zijn we de laatste jaren als bedrijf sterk veranderd. We zijn meer vooraan in het ontwerpproces gaan zitten. Zijn ons meer gaan profileren als de partner van de klant. Samen vertalen we een concept naar een unieke winkelbeleving. In dat hele proces van veranderingen mag je echter niet vergeten om de organisatie mee te nemen. En op dat vlak moet ik misschien wel het boetekleed aantrekken’, lacht Jan. ‘Ik denk snel en kan goed leven met beperkte duidelijkheid. Maar dat geldt niet voor iedereen. Een hoop mensen heeft meer structuur nodig. Dat zie ik nu wel in.’
Uitermate geel
‘Ik wil dat dit bedrijf een smeltkroes is van vakmensen die aan retailprojecten werken. Sterke teams die drijven op rolverdeling in plaats van functies. Wie is de innovator? De volger? De controller? De coördinator? Wie is blauw (gestructureerdheid)? Geel (innovatief, creatief)? Rood (streeft naar macht)? Groen (werkt graag samen)? Een sterk team bestaat uit een mix van kleuren. Er is respect voor elkaar. Het besef dat je elkaar nodig hebt. Ik ben bijvoorbeeld uitermate geel. Ik ben het liefste creatief bezig. Ben goed in het bedenken van nieuwe concepten. Randzaken kunnen me minder boeien. Mijn secretaresse is meer blauw. Zij zorgt voor de nodige structuur en leidt alles in goede banen. Ik vind het ook belangrijk dat jong en oud samenwerken. Pas afgestudeerde medewerkers denken vaak de wijsheid in pacht te hebben. Denken dat er niets meer te leren valt. Ik wijs hen op de quasi-verplichting om advies te vragen aan een senior in hun team. Door ervaring weet de oudere garde echt meer dan de jongere. Een slagvaardige organisatie heeft ook een goede doorstroom nodig. Nee, ik heb geen moeite met afscheid nemen van mensen, maar ik ben wel loyaal en gun mijn mensen veel.’
Grillige markt
‘Mkb’er zijn is een mooie maar niet altijd makkelijke baan’, vindt Jan. ‘We hebben te maken met een grillige markt en grillige mensen. Retail heeft het moeilijk. Als fysieke winkel moet je nu heel erg laten zien hoe je klanten kunt boeien en binden. Daarnaast is er meer hardheid in het zakendoen. Je wordt verondersteld een strakke financiële controle te voeren en het financiële aspect duidelijk af te bakenen. Op goed vertrouwen iets opbouwen, kan niet meer. Dat vind ik jammer.’ Over de vraag wat hem na achttien jaar ondernemerschap met trots vervult, hoeft hij niet lang na te denken: ‘Ik ben trots op de totaalprestatie die we met z’n allen leveren. We hebben een goede naam in de markt. Kunnen prat gaan op internationale projecten. En werken voor de beste retailers van Nederland.’
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel