Snijders Advocaten: Ik denk zelden langer dan één minuut na

‘Ik wil niet groter groeien’, zei Danny Snijders zes jaar geleden. Van dat voornemen is weinig terechtgekomen. In een wereld waar blabla en eindeloos procederen te vaak regeren, wil iedereen immers ‘de Snijders-aanpak’. Van voetbalclubs tot multinationals.


Uitgave: Nov-Dec 2018
Thema’s: Communicatie Advocatuur Ondernemen

In de hal van Kasteel Valk hangt een typisch Cruijffiaanse wijsheid: ‘Als wij de bal hebben, kunnen zij niet scoren.’ Het typeert de aanpak van het atypische advocatenkantoor. ‘We nemen altijd de lead. Ook als onze juridische positie niet de sterkste is, geven we sturing aan het proces. Anders doet een ander het. Winnen is belangrijker dan meedoen. Mooi winnen is ondergeschikt aan resultaat halen’, zegt Danny.

Geen memoranda
‘Ondernemers komen niet voor een advocaat of een processtuk. Ze komen voor een oplossing. Voor het gat, niet de boor. Het interesseert hen niet hoe iets juridisch in elkaar zit. Ze hebben maar één vraag: ‘Hoe gaan we dit oplossen?’. De meeste advocaten zijn risicomijdend. Ze zweren bij ellenlange memoranda waarin alle risico’s zijn vermeld. Dat leidt vaak tot stilstand. Iets in beweging brengen is altijd beter dan niets doen. Ik denk zelden langer dan één minuut na. Geef meteen een concrete richting aan het proces. Als een directeur mij belt, zeg ik ‘als ik het zo hoor, denk ik dat je dit moet doen’. Dat kan ik, mede dankzij meer dan vijftien jaar ervaring als advocaat in de top van juridisch Nederland. De meeste advocaten zien alleen maar redenen waarom ze niet kunnen winnen. Soms leidt een minnelijk telefoontje of een hard beslag al tot een snelle oplossing. Het gaat om de juiste aanpak, de juiste strategie. Wij vinden de beste oplossing. Dat is onze kracht’.

Ietwat bedonderd
Hoewel Snijders Advocaten dertig medewerkers heeft, werkt het kantoor niet met partners. ‘Ik heb het model omgedraaid, zegt Danny. ‘Iedereen in dit kantoor is partnerwaardig op basis van kennis en kunde. Hier werken alleen advocaten die stuk voor stuk de besten in hun vakgebied zijn. Ben je dat niet, dan vind ik je nog steeds aardig, maar werk je hier niet of niet lang meer. Onze advocaten hebben niet de naam, wel het salaris én de capaciteiten van een partner. De prikkel om zich intern als haantjes te gedragen is er dus niet. Doordat er geen ‘oude’ partners zijn, krijgen de advocaten ook alle ruimte. Met vijf tot vijftien jaar ervaring zijn zij eigenlijk de sterkste advocaten. Ze hebben de grootste drive, gekoppeld aan voldoende ervaring. Vaak worden ze elders geremd door een oudere partner die vóór hen zit. Op deze wijze binden we de beste advocaten uit de markt aan ons kantoor. Wie bij een kantoor met partners aanklopt, wordt toch ietwat bedonderd. Je gaat er namelijk van uit dat een partner je zaak behartigt. In werkelijkheid worden alle stukken voorbereid door medewerkers of stagiairs en duikt de partner alleen op bij koffieafspraken. Wij nemen onze relaties altijd persoonlijk bij de hand.’

Andere aanpak
In 2016 zorgde Snijders Advocaten voor een ander unicum. Het kantoor kreeg een Gazelle. ‘Een bedrijf uit de zakelijke advocatuur wordt zelden tot snelst groeiend bedrijf bekroond’, weet Danny. ‘Met dertig medewerkers zijn we het grootste kantoor van Nederland met deze organisatievorm. Door onze wezenlijk andere aanpak wil iedereen klant worden. Van overheidsinstellingen tot beursgenoteerde bedrijven en sportorganisaties. Blijkbaar was er behoefte aan een no-nonsense strategie gebaseerd op gedrevenheid en juridische kwaliteit.’

Bossche Zuidas
‘We gaan voor een tien. Voor de Champions League. Anders hoeft het niet. Daarom doen we ook maar drie dingen, waarin we tot de top van Nederland behoren: procederen, overnames/contracten en arbeidsrecht. Omdat we daarin de besten zijn, krijgen we klanten uit heel Nederland. Zelfs beursfondsen uit de Randstad komen hierheen. We noemen onszelf gekscherend ‘de Bossche Zuidas’. Want we vinden de Zuidas zwaar overschat. Te hoge kosten, te veel blabla, te weinig resultaat. We zijn er overigens juist ook voor het mkb: veel bouw, installatie, handel, ICT, franchise en vastgoed. De groei is een bewijs van onze topkwaliteit: al die relaties blijven bij ons als huisadvocaat.’ 

Grenzen
Als je zo hard groeit, is het de kunst de grenzen van je drive te bewaken. Dat dit niet vanzelfsprekend is, ondervond Danny zelf vorig jaar. ‘Toen ben ik er een paar maanden uit geweest. Ik had klachten die op oververmoeidheid wezen. Niet vreemd na vijftien jaar vol gas dit kantoor naar dit succes leiden. Het heeft me gedwongen anders naar de organisatie te kijken. Ik heb mijn persoonlijke rol aangepast. Houd me niet meer bezig met de dagelijkse gang van zaken, dat doet een geweldig MT nu. Ik ben nu fitter en scherper dan ooit. Mijn taak is op strategisch niveau met de klant mee te kijken naar de oplossing. Verder ben ik onderdeel van alle teams. Elk kwartaal komen ze een dag samen. Daar komt alles aan bod wat werkgerelateerd is. Niet alleen juridische kennis en kwaliteit, maar ook stress, gedrevenheid en gezondheid. Op basis daarvan sturen de teams zelf bij. Ook dat is uniek in de advocatuur. Die is normaal hiërarchisch en kent geen zelfsturende teams.’

Spijt
Is er ook een gevoel van spijt? ‘Ja, dat ik niet eerder nog méér verantwoording heb gegeven aan mijn mensen. Ik heb te lang gedacht dat ik alles zelf moest doen. Ik heb ingezien dat klanten vooral een oplossing verwachten. En die oplossing kunnen mijn hoog opgeleide, extreem intelligente advocaten hen net zo goed bieden.’ 

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's