Een andere invulling van het nieuwe dealership wordt begin volgend jaar zichtbaar. In het eerste kwartaal van 2019 heropent Van den Udenhout ’s-Hertogenbosch immers de deuren aan de Balkweg. Een jaar lang is gebouwd aan meerdere showrooms, het schadeherstelbedrijf, het inbouwcentrum voor bedrijfswagen en de werkplaats van de toekomst. ‘Het vernieuwde pand staat model voor hoe we klanten willen bedienen’, zegt algemeen directeur Kurt Verhees. ‘Op een persoonlijke manier, in de privésfeer en als hun partner. Een warme huiskamer.’
Meer en meer
‘We zien dat mensen steeds vaker de fiets nemen. De duurzame gedachte leeft meer en
meer’, antwoordt Kurt op de vraag waarom een autodealer e-bikes gaat aanbieden. ‘Dus willen we onze zakelijke klanten de mogelijkheid geven voor de fiets te kiezen. Al dan niet in combinatie met de auto. We hebben bewust gekozen voor de elektrische fiets. Het is een aantrekkelijk alternatief als je binnen een straal van 15 km van je werk woont: je bent gezond bezig, raakt snel op je bestemming en komt niet bezweet op kantoor. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de combi auto-fiets steeds meer ingang zal vinden. Dat denkt de overheid blijkbaar ook, want Prinsjesdag was ons goed gezind.’
Pechhulp
‘Met Kalkhoff hebben we prachtige e-bikes in huis. We hebben verschillende modellen. Zowel voor mannen als vrouwen. Kalkhoff e-bikes sluiten perfect aan bij onze automerken. Ze getuigen van kwaliteit, design en innovatieve techniek. Zo is de accu geïntegreerd in de fiets en zijn uit veiligheidsoverwegingen alle modellen uitgerust met een midden- of achtermotor. Uiteraard is er een brede waaier van opties. Denk aan het soort motor, de trapondersteuning, een ketting of riem. Klanten kunnen kiezen uit verschillende formules. Ze kunnen de e-bike huren (10 euro per dag), leasen of aankopen. Bij leasen geldt dezelfde service als bij auto’s. Een vast maandbedrag (vanaf 70 euro) is inclusief verzekering, reparatie en onderhoud en pechhulp. Via Fietsned voorzien we namelijk in een soort Wegenwacht voor de fietser. Met dekking in heel Nederland.’
Transparant
Ook de nieuwe mogelijkheden in het vernieuwde pand aan de Balkweg zijn reden voor enthousiasme. ‘Er komen meerdere Customer Private Lounges. Voor Audi en voor Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens. SEAT en SKODA worden vanuit Balkweg 6 bediend, in een transparante showroom en werkplaats. We hebben gekozen voor kleinere showrooms met minder auto’s. De droomauto van de klant staat immers nooit in de showroom. Elke klant wil een auto op maat. Dus gaan we samen met hem veel meer configureren. Op een groot scherm ziet de klant het resultaat van zijn keuzes. Een rubberen mat in de kofferbak? Andere velgen of een andere vering? Bij elke keuze ziet hij hoe zijn auto er komt uit te zien en wat de prijs wordt. Alles is transparant. Natuurlijk zorgen we dat we van elk model een exemplaar in huis hebben. Je wilt toch weten hoe je toekomstige auto rijdt.’
Koffiebar
‘Van den Udenhout was in 1957 het eerste bedrijf met een koffiebar voor klanten. Het is dus logisch dat we in het vernieuwde pand ook aandacht besteden aan onze hospitality ruimte’, gaat Kurt verder. ‘Het wordt een gezellige plek waar klanten bij een kop koffie en een broodje rustig kunnen werken. We gaan voor het wow-effect. Verder komt er een servicebalie waar klanten terechtkunnen voor het huren van onze auto’s, fietsen en bestelwagens.’
Drive-in service
Een andere belangrijke innovatie is de drivein service. ‘Er komen twee banen: een voor VW en een voor Audi. In elke baan kunnen drie auto’s aanschuiven. Een servicemonteur loopt samen met de klant om de auto heen. Zo wordt meteen duidelijk wat er moet gebeuren en kunnen er geen misverstanden ontstaan. Zien we een klein deukje, dan kunnen we met onze one-day-repair faciliteiten (lees: spuitcabines) de schade dezelfde dag herstellen. Gecombineerd met de onderhoudsbeurt, bespaart het de klant een hoop tijd. Constateren we alsnog iets extra’s, dan maken we er een filmpje van. Dat sturen we meteen naar de klant. We maken alles dus heel transparant. We zetten letterlijk de wagen op de brug zodat de klant met eigen ogen kan zien dat de remmen aan vervanging toe zijn.’
Veertig bruggen
‘In het vernieuwde pand krijgen we een prachtige werkplaats met veertig bruggen en veel daglicht. Er is een aparte werkplek voor accu-revisie. Boven de werkplaats is er ruimte voor 200 parkeerplaatsen en evenveel stroompunten. De werkplaats staat in directe verbinding met het one-day-repair gedeelte. Verder hebben we nog het naastliggende gebouw aan de Ploegweg. Dat wordt het inbouwcentrum voor onze bestelwagens. Op verzoek van de klant en op maat, worden daar onder meer vloeren, kastjes en werkbanken in bestelwagens gemonteerd. Kortom, we zien uit naar het moment dat we weer op onze vaste stek zitten’, besluit Kurt. ‘Te meer omdat we hebben gezien wat er gebeurt als sales en service gescheiden zitten. Het gaat ten koste van het contact met de klant. En dat is jammer.’
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld