Van Delft Groep: We bedekken niet alles met de mantel der liefde

‘We staan met onze poten in de klei, maar zijn tegelijkertijd ook met ons hoofd in de wolken. Continu zijn we bezig om de toekomst en visie van ons familiebedrijf te vertalen naar het nu; waar willen we staan over vijf jaar? En welke stappen moeten we daar voor zetten?’, vertelt Marc van Delft, die samen met zijn neef Ad aan het roer staat bij de Van Delft Groep.


Uitgave: Nov-Dec 2020
Thema’s: Maakindustrie Made in Brabant Installatiebedrijf

In een Drunense smederij werd in 1895 de basis gelegd voor het installatiebedrijf. Dankzij de plannen die daar werden gesmeed, is de Van Delft Groep 125 jaar later uitgegroeid tot een totaalinstallateur waar ruim 150 mensen werken. Afgelopen oktober werd dit lustrum beloond met het predicaat ‘Hofleverancier’. Ad en Marc zijn als vierde generatie dan ook trots op de rijke familiegeschiedenis van het Brabantse familiebedrijf. ‘Waardeer het verleden, leer van het heden en excelleer in de toekomst’, zo luidt het devies van de heren.

Kantelpunt
Inmiddels zijn de neven ruim 25 jaar werkzaam binnen de Van Delft Groep. In deze periode belandde de onderneming één keer in de rode cijfers. Het jaar 2015 bleek tevens een belangrijk kantelpunt voor de organisatie te zijn. Ad verklaart: ‘De financiële crisis kwamen we redelijk goed door. Onze sector is laat-cyclisch, maar de echte klap bleef uit. Zoveel mogelijk opdrachten binnenhalen was het streven. Alleen betekende dit vaak ook zakken in prijs, waardoor we soms geld moesten toeleggen om de aanbesteding te krijgen. Of we namen opdrachten aan waar we eigenlijk niet écht blij van werden.’ Marc noemt de oorzaak een opstelsom van diverse factoren: ‘We werkten op de automatische piloot en waren vooral bezig met de waan van de dag in plaats van naar de horizon te kijken. Daarom heb ik samen met Ad een coachingstraject gevolgd, waarin ons een kritische spiegel werd voorgehouden.’ Vervolgens gingen de ondernemers aan de slag met hun visie en stelden zij hun vijf kernwaarden op: Passie, Humor, Horizon, Eenvoud en Familie. ‘Deze waarden vormen de basis van ons ondernemerschap, die we van generatie op generatie willen overbrengen op onze medewerkers, klanten en leveranciers’, stelt Ad.

Scoringskans
De nieuwe visie resulteerde in een nieuwe koers voor het familiebedrijf, waarin het prijsinstrument niet langer werd ingezet en sociale innovatie samen met het gebruik van data een prominente rol kregen. Dit betekende soms ook afscheid nemen van bestaande relaties. Marc licht toe: ‘We zijn geen offertefabriek en kijken selectief naar onze klanten: in welk project kunnen we waarde toevoegen? Er wordt gericht acquisitie gevoerd en geïnvesteerd in deze tendertrajecten. Dat betaalt zich uit in een goede scoringskans.’ ‘Prestatie geeft plezier’, zo luidt dan ook het bedrijfsmotto. ‘Door bewust te kiezen voor projecten die voor ons leuk en uitdagend zijn, presteren we ook beter. En als je goed presteert, levert dat meer werkplezier én tevreden klanten op’, meent Ad. Het bedrijf is continu op zoek naar de juiste balans tussen de cijfers en de menskant. ‘Dit betekent dat niet alles meer wordt bedekt met de mantel der liefde. Liever gaan we het gesprek met onze medewerkers aan’, vertelt Marc. Hij geeft een concreet voorbeeld: ‘Via onze data zien we dat de voertuigregistratie niet altijd overeenkomt met de urenregistratie van een medewerker. Is er behoefte aan meer pauze of speelt er wat anders? Dan bekijken we hoe we op een positieve wijze gedragsverandering kunnen stimuleren.’

Olietanker
De Van Delft Groep heeft zichzelf de ambitie gesteld om niet te groeien in omvang, maar in kwaliteit. ‘Een bedrijf met veel personeel en managementlagen runnen is alsof je een olietanker bestuurt. Je kunt niet ineens links- of rechtsaf slaan. Wendbaarheid is echter belangrijk, zeker in tijden van crisis’, meent Marc. Om een toekomstbestendige koers te kunnen varen, wordt nauw samengewerkt met bedrijven die hen versterken in het bieden van meer klantwaarde. ‘Inmiddels hebben we belangen in een netwerk van zeven bedrijven. Het bijzondere hieraan is dat deze zijn opgericht samen met (oud-)medewerkers, die graag voor het eigen ondernemerschap gaan’, legt Ad uit. Marc vult aan: ‘We bieden al onze medewerkers de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen in hun vakmanschap en op persoonlijk vlak. Bijvoorbeeld in de praktijkschool binnen ons bedrijf, door coachingstrajecten of een cursus feedback geven.’

BOV-trofee
De ‘futureproof’-instelling van de Van Delft Groep werd dit jaar bekroond met de BOV-trofee. Zowel de Publieksprijs als de trofee voor de categorie Grootzakelijk werd in de wacht gesleept. Marc legt uit waarom hij graag wilde meedoen aan deze verkiezing: ‘Als gedreven ondernemer houd ik wel van het competitie-element. Bovenal wilde ik graag feedback ontvangen van een kritische jury. Zitten we op de goede weg met de weg die vijf jaar geleden is ingezet? En waar valt er nog winst te behalen? We blijven kritisch kijken naar onszelf.’

Hot item
De toekomst ziet het duo - ondanks de coronacrisis - rooskleurig tegemoet. Marc: ‘Onze werkzaamheden worden door datakoppelingen en strengere duurzaamheidseisen steeds complexer. Met onze expertise, kennis en ervaring op deze gebieden voegen we waarde toe voor onze klanten.’ Ad vult aan: ‘De rol van een installatiebedrijf wordt steeds belangrijker; kijk bijvoorbeeld naar de vele schoolgebouwen, kantoren en huizen die moeten worden aangepakt in verband met de slechte luchtkwaliteit. Juist vanwege corona is dat nu een hot item.’ Van de huidige crisis zelf ligt Marc niet wakker: ‘De vorige generaties hebben meerdere crisissen meegemaakt: van wereldoorlogen tot energiecrisis. Ook zij zagen in deze lastige tijden kansen om uit te breiden of om nieuwe markten aan te boren. Daar ben je tenslotte toch ook ondernemer voor?’ 

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's