‘Samen met de klant denken over de grenzen van drukwerk heen.’ Het vormt de leidraad van drukkerij BibloVanGerwen. Het betekent invulling geven aan de totale communicatieketen, van concept tot levering op de deurmat. De ‘grenzeloosheid’ slaat echter evenzeer op een uniek samenwerkingsverband binnen de sector.
Top10 Preferred Suppliers
‘Beschouw je collega’s niet als concurrenten, maar probeer samen iets op te bouwen.’ Dat is de filosofie van Top10 Preferred Suppliers, een uniek samenwerkingsverband van zelfstandige bedrijven in de grafimedia. BibloVanGerwen maakt al tien jaar deel uit van deze coöperatie (van toevallig ook tien leden). 'Het bijzondere aan ‘Top10’ is dat elke drukkerij zijn eigen onafhankelijkheid behoudt maar dat de kennis, ervaring en techniek gebundeld worden. Ook ons inkoopbeleid gebeurt centraal. Samen volgen we ook de nieuwste ontwikkelingen op de voet; twee ogen zien immers meer dan één. Onze klanten hebben écht profijt van onze krachtenbundeling', zegt Ab.
Communicatieketen
'Maar naast deze verbreding, is het erg belangrijk dat je binnen de communicatieketen zelf zoveel mogelijk in alle behoeften van de klant kuntv voorzien. De klant wil in het totale communicatietraject immers zo min mogelijk aanspreekpunten hebben. Het liefste wil hij alles in handen geven van één enkele partij. Wij kunnen hem die totaaloplossing bieden: van conceptontwikkeling tot opmaak, drukken, afwerken – zowel machinaal als handmatig – en verzenden. Zelfs het voorraadbeheer kunnen we van hem overnemen. Wij zorgen dat hij één contactpersoon heeft tijdens het hele proces. Vanzelfsprekend halen we er specialisten bij als dat nodig is', aldus Bouwens.
De innovatie versnelt
'Technologie en creativiteit werken gezamenlijk de innovatie in de hand', gaat Ab verder. 'Neem nu digitaal drukken. In amper vier jaar tijd is digitaal drukwerk 20% van ons totaalpakket gaan uitmaken. Dat is op zichzelf niet verwonderlijk want het is een interessante techniek. Het maakt het immers mogelijk om communicatie in kleur, in kleine oplagen en gepersonaliseerd aan te leveren. Het impliceert dat de klant zijn eigen klant ook steeds verfijnder kan benaderen. Bovendien is de kwaliteit – zeker met hoogstaande apparatuur zoals de onze – niet meer van offsetkwaliteit te onderscheiden. Een andere interessante evolutie is het gebruik van hetzelfde bronmateriaal in verschillende communicatieuitingen. De overkoepelende term die hiervoor gebruikt wordt is ‘crossmedia’; mediavormen die op de een of andere wijze met elkaar gelinkt zijn. Een praktijkvoorbeeld: voor een van onze klanten drukken wij reisvouchers. Op basis van gegevens uit hun databank zorgen wij dat elke reiziger in spé zijn gepersonaliseerde reisdocumenten thuisbezorgd krijgt. Bij de ene hoort er een reisgids in het pakket te zitten, bij de andere een landkaart. Ook dit is een prachtig geval van samenwerking: het ICT-bedrijf levert de gegevens aan, de klant wil zijn klanten een meerwaarde bieden en wij zorgen voor de technologische invulling van het geheel.'
Papier als prikkel
'Papier als communicatiedrager zal altijd blijven bestaan, papieren producten hebben immers een bepaalde gevoelswaarde. Maar de functie van drukwerk kan wel veranderen. Papier kan een prikkel vormen die aanzet tot méér. Tot het zoeken naar meer informatie op het internet, tot het online aankopen van producten, enzovoort. De kracht ligt in het optimaal gebruik maken van de respectievelijke media. Ze niet in plaats van, maar naast elkaar te gebruiken. Over de grens van fysieke grafische producten durven heen te kijken, vergt wel een ander type mensen, een ander type organisatie en heel veel flexibiliteit. Maar als je durft open te staan voor nieuwe ontwikkelingen zijn er legio mogelijkheden, en ziet de toekomst van de grafische sector er rooskleurig uit', concludeert Ab.