Stork Veghel: Een verborgen parel

De Veghelse Stork-vestiging is klaar voor de toekomst. Na een bewogen tijd met een herstructurering en alle fluctuaties als gevolg van corona, ligt de focus nu weer op een gezonde bedrijfsvoering en groei. Het bedrijf is er sterker uitgekomen en heeft een waardevolle functie voor zowel de klant als de eigen Stork-groep.


Uitgave: Sept-Okt 2020
Thema’s: Maakindustrie Machines Made in Brabant Industrie

‘Onze locatie is een verborgen parel binnen onze organisatie’, stelt Jolanda Cortlever, directeur van het Solutions Center regio Zuid Oost, waar Veghel onderdeel van is. Bij de meeste locaties van Stork ligt het zwaartepunt traditioneel op markten zoals oil & gas, chemie en energie terwijl Stork Veghel klanten bedient uit de middelzware industrie, waaronder de food-, feed- en speciaal chemiebranche. Aanvankelijk bestonden er plannen om de locatie Veghel om die reden af te sto- ten. Maar volgens Jolanda heeft Stork Veghel juist een grote meerwaarde te bieden aan zowel de regio als de internationale organisatie. ‘We spelen in op het feit dat het gebruik van fossiele brandstoffen steeds minder wordt. Om toekomstbestendig te zijn moet je juist verbreden. En Veghel beschikt over specialistische apparatuur en vakbekwaam personeel dat ingezet kan worden voor hoogwaardige reparaties, modificaties en fabricage van nieuwe producten in uiteenlopende branches.’

Eigen huis
Er wordt nu dan ook volop in de Veghelse locatie geïnvesteerd. Zo is Jolanda onlangs het team komen versterken, evenals Thijs Lugard. Zijn missie als nieuwe vestigingsmanager is om de interne samenwerking tussen Veghel en de overige locaties te verstevigen. ‘Ik ben al ruim tien jaar werkzaam binnen Stork en heb op verschillende vestigingen gewerkt. Het viel me op dat er specialistisch werk wordt uitbesteed, terwijl we binnen onze organisatie zelf de oplossing kunnen bieden. Maar dan moet je dit wel weten.’ Door de oplossing in eigen huis te houden ontstaat volgens Thijs een win-winsituatie: het levert extra werk op voor de eigen medewerkers en - zeker zo belangrijk - klanten worden beter geholpen. ‘Door de verbeterde interne samenwerking kan Stork sneller, voordeliger en flexibeler schakelen. De komende tijd wordt er ingezet op een onderlinge uitwisseling van technische kennis en kunde. Zo gaan we op werkbezoek bij andere locaties en ook collega’s nemen een kijkje bij onze werkplaats. Iedere vestiging heeft bepaalde specialismen, waar iedereen wat van kan leren.’

Stijgende vraag
Volgens Jolanda is het belangrijk om de medewerkers te blijven uitdagen. ‘Goed technisch personeel is lastig te vinden. We zijn dan ook erg blij met hen; ze zijn altijd bereid om een extra stap te zetten.’ Een monteur die gedetacheerd is bij een klant, doet meer dan alleen het onderhoud. Thijs legt uit: ‘Deze denkt proactief mee over verbeteringen in het proces en onderhoud, adviseert en voorkomt storingen, draait mee in de storingsdienst van de klant, is vraagbaak van de klant over details van de installatie.’ In de coronatijd wordt er volgens hem extra veel van het personeel gevraagd: ‘Omdat fabrieken nu tijdelijk minder of niet produceren, stijgt de vraag naar onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden. Maar vanwege de anderhalvemetermaatregelen moet dit in verschillende fases gebeuren. Dat vraagt om meer tijd en inzet van personeel. Gelukkig beschikt Stork over een grote workforce door heel Nederland, waardoor we eenvoudig kunnen opschalen bij projecten of noodgevallen. Diversiteit, kwaliteit en flexibiliteit zijn onze grote kracht.’

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's