Het voordeel van hoe het business model van Gulf-Gas+Power is opgebouwd is dat we relatief makkelijk dingen kunnen aanpassen’, gaat de medeoprichter en medeeigenaar verder. ‘Niet van links naar rechts, maar door de koers te veranderen. We onderzoeken de vijf meest gestelde vragen van klanten en gaan een pilotperiode in. Zo zie je vanzelf wat werkt en wat niet.’ Klein, overzichtelijk en met een loeisterke focus op haar klanten, navigeert Gulf-Gas+Power succesvol door de voortdurend veranderende markt. Deze effort blijft niet onbeantwoord. Ze bedient zo’n 35.000 klanten met 80.000 aansluitingen. De verwachting is 80.000 klanten eind 2024. Dat maakt haar na Vattenfall, Eneco en Essent de nummer vier van Nederland.
Bewust andere strategie
Gulf-Gas+Power is een energieleverancier die gas, stroom en elektriciteit levert aan de industrie, mid-zakelijke en de klein-zakelijke markt. Met 40 specialisten opereert ze vanaf het prachtige Fort Isabella, een voormalige kazerne in Vught. Gulf-Gas+Power blinkt uit in haar kennis. De oprichters Michel Koornstra, Robin van Klaveren en Edwin Hendrikse groeiden immers op temidden van de handelsvloeren van Essent en Delta, twee grotere Nederlandse energiebedrijven. In deze corporate markt leerden ze het vak van binnen en van buiten. Met Gulf-Gas+Power kozen ze bewust voor een andere strategie: ‘Wij werken geïntegreerd met als resultaat dat de klant direct de prijs krijgt van de markt’, zegt Michel, die als CEO samen met Robin (COO) en Edwin (CFO) de directie vormt. ‘We werken niet met bonussen, doen niet aan interne transfer pricing’, gaat Michel verder, die bij GasTerra (actief in de handel en levering van aardgas) afstudeerde, zijn traineeship deed bij Essent en vervolgens een leidinggevende functie vervulde bij Essent Trading. ‘We sturen als bedrijf op data. We maken de energieketen korter en nemen een onafhankelijke positie in. Onze focus is helder: de verkoop aan klanten. Hier hebben we onze groei van vorig jaar aan te danken.’
Groninger gasveld
Er gebeurde toen een hoop. Het Groninger gasveld ging dicht en de Oekraïne oorlog leidde tot grote schaarste in gas oftewel elektriciteit. De prijzen liepen gigantisch op en klanten zochten naar een oplossing om toch een vaste prijs te kunnen hebben. Liefst voor langere tijd zodat ze daarop konden budgetteren. Michel: ‘Daar waar de concurrentie het liet afweten, waren we er voor ze. We zijn vorig jaar misschien maar drie of vier weken dicht geweest omdat de markt te beweeglijk was. Maar de grote vraag van mensen konden we niet negeren. Die bereikbaarheid voor klanten is gebleven. Bij ons kun je op elk gewenst moment van de dag een prijs voor stroom en gas aanvragen in het product dat jij wenst. We zijn het bedrijf begonnen vanuit het risicomanagement pad en willen de ondernemer helpen. Dan moet je hem keuzes bieden en kunnen uitleggen welk product het beste bij hem past.’ Daarom biedt Gulf-Gas+Power drie producten: vast, vast met bijkopen tegen variabele tarieven of variabel binnen een vaste bandbreedte. Of, nóg een optie: volledig op maat gemaakt, afgestemd op bedrijfsprocessen, cultuur en fi nanciële voorkeuren van de ondernemer.
De succesfactoren
De ondernemer die als kind al wist dat hij ondernemer wilde worden, blikt met trots terug op wat hij samen met Robin en Edwin heeft neergezet. ‘Het was een proces, dat doe je niet van de een op andere dag. Ons succes heeft te maken met ambitie, gedrevenheid, een geweldig team en een enorme bak aan kennis van de markt. Plus natuurlijk het geluk dat ik twee fantastische collega’s had toen we in 2017 startten, waarin we elkaar in deze driehoek echt konden aanvullen.’ De beste willen zijn, zo omschrijft hij bondig zijn drive. Eentje die de omgeving soms hoorndol maakt, maar daar is hij zich van bewust. ‘Ik heb geleerd niet te snel hardop te delen waar de oplossing ligt’, zegt hij. ‘Het gevaar is namelijk dat je daarna achterom kijkt en jezelf afvraagt waar iedereen blijft. Natuurlijk duikt die frustratie soms op, maar ach, het hoeft inderdaad niet altijd zo snel.’
Grootse kleine jongen
Openminded zijn en te allen tijde een oplossing proberen te zoeken die niet alleen goed is voor jezelf, maar voor iedereen, daar gelooft hij in. ‘Er is altijd een oplossing, maar de andere partij moet wel willen’, ervaart Michel. ‘En zo niet, dan komt de handelaar in jezelf naar boven en neem je je verlies. Waak ervoor dat je van een eenvoudige positie niet een complexe maakt. Een junior gaat aan die positie draaien en sleutelen. Een senior sluit ‘m. Bovendien, er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.’ Op de afsluitende vraag waar de gedreven energieleverancier persoonlijk energie van krijgt, lichten zijn ogen op: ‘Van die kleine jongen van nog geen twee die naar mij toe rent als ik straks thuiskom’, antwoordt hij met een glimlach. ‘Dat is goud.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN