Snijders M&A: We komen geen fee halen, maar iets brengen

Snijders Advocaten raakte de laatste jaren steeds vaker betrokken bij bedrijfsovernames. Niet alleen voor de juridische kant van het verhaal. Ook om de deal daadwerkelijk tot stand te laten komen. Die activiteiten gieten Danny Snijders en Matthijs Stevens nu in een nieuw bedrijf. Een nieuwe ultraspecialisatie om te kunnen concurreren met de top van de markt en het verschil te maken.


Uitgave: Sept-Okt 2023
Thema’s: Advocatuur Overnames Mediators

‘Het gaat om een nieuw bedrijf, maar is al bestaande business’, legt Danny Snijders (48) uit. ‘Deze activiteiten lopen al jarenlang. Het viel me op dat we tijdens overnames bij steeds meer dingen betrokken werden. Dus niet alleen maar de juridische kant van het verhaal’, zegt hij. ‘Van huis uit ben ik procesadvocaat en deed ik veel confl icten. De laatste jaren komen daar steeds meer overnames bij kijken. Steeds meer ondernemers die hun bedrijf willen verkopen vragen of wij willen helpen. En dan gingen we ineens het hele traject door. Het optimaliseren van de organisatie, het zoeken van kopers. Dat is best apart, omdat een advocatenkantoor normaal gesproken alleen over die juridische kant gaat. Dit gaat echt om het maken van de deal.’

 

Begin van de alliantie

Om dat verder uit te bouwen ging Danny een alliantie aan met Matthijs Stevens (40). ‘Ik zocht geen advocaat, jurist of adviseur. Want daar zijn er natuurlijk al heel veel van. Ik wilde iemand die de business begrijpt en vanuit die kant denkt’, zegt Danny. ‘Dat maakt ons onderscheidend ten opzichte van andere dienstverleners.’ ‘Door deze samenwerking kunnen we nog meer kijken naar kansen, in plaats van naar enkel de fi nanciële kant of de risico’s’, vult Matthijs aan. ‘We komen geen fee halen, maar wat brengen. Een deal moet er niet doorheen worden geduwd omdat de dealmaker daar belang bij heeft. In sommige gevallen blijkt verkopen zelfs niet eens de beste optie.’

 

Zachte kant

‘En we blijven actief in de branches waarin we al gespecialiseerd zijn’, zegt Danny. ‘Zoals de IT, zorg en logistiek. Dat is ook een toegevoegde waarde die ons geloofwaardig maakt.’ Voor de verkopende partij moeten bij het maken van een deal zowel het gevoel als de prijs goed zijn. Matthijs: ‘Vaak maak ik vanuit mijn netwerk een shortlist van vijf geïnteresseerde partijen.’ ‘Daar gaat de verkopende partij koffi e mee drinken’, haakt Danny in. ‘Dan worden alle smaken voorgelegd. Soms krijgen mensen dan een heel ander beeld bij bijvoorbeeld een grote private equity partij. Dan is het daarna aan ons om goed te luisteren. Want vaak is de zachte kant van een deal voor de verkopende partij enorm belangrijk. Hoe na een overname vervolgens met het personeel om wordt gesprongen bijvoorbeeld.’

 

Kansen

‘We gaan nu nog nadrukkelijker de markt in kaart brengen. Daar ligt ook mijn ervaring’, zegt Matthijs. Hij werkte liefst vijftien jaar in de maakindustrie. In diverse commercieel-strategische functies in het buitenland. Waarvan de laatste zes jaar als commercieel directeur van twee ondernemingen. Hij begeleidde en onderhandelde grote deals uit, stuurde teams aan en ontwikkelde lange termijn strategieën. Danny wist wie hij vroeg. ‘Allemaal hele grote ondernemingen en dito belangen. Maar ook hele traditionele omgevingen. Veel mensen denken zeker in die wereld nog vanuit het product, in plaats vanuit mogelijkheden. Daar ben ik het gewoon niet mee eens.’ ‘Je ziet tegenwoordig dat ook heel veel jongeren hun bedrijf verkopen’, zegt Danny. ‘We doen zeker niet alleen deals met bedrijven waarvan de eigenaar met pensioen gaat. De gemiddelde IT-ondernemer zit niet langer dan negen of tien jaar in zijn bedrijf. Dat zie je ook in andere markten. Al op veel jongere leeftijd wordt nagedacht over een exit. Of juist om de slag niet te missen. Dan wordt aansluiting gezocht bij een grotere partij. Omdat ze bang zijn anders voorbij gestreefd te worden.’

 

Gouden combinatie

‘Het helpt voor het opbouwen van een vertrouwensband met een klant dat wij vanuit de business komen’, zegt Matthijs. ‘Omdat we daar ervaring mee hebben. En dus weten we wat de risico’s zijn, maar zien we ook de kansen en kunnen we verbanden leggen. Dat is een gouden combinatie.’

 

Ondernemerstaal

‘We worden serieus genomen door ondernemers doordat we dezelfde taal spreken’, aldus Danny. ‘Dat klinkt als een cliché, maar dat kunnen we staven met resultaten uit het verleden. En we bekijken dingen van begin af aan natuurlijk óók vanuit een juridische bril. Wat je vaak ziet bij de aan- en verkoop van bedrijven is dat de jurist pas op het einde komt. Dan is er op hoofdlijnen een deal en als het dan bij de jurist niet klopt, moet het weer terug en op een andere manier. Dat zal bij ons niet gebeuren en dan is er voor alle partijen ook geen frustratie om nog eens te moeten onderhandelen’, zegt Danny.

 

Slotsom

En er is nog een laatste voordeel, zeggen de compagnons. ‘Omdat wij alles onder één dak aan kunnen bieden zit er geen enorme fee voor het juridische gedeelte aan vast voor de klant’, besluiten ze.

 

TEKST STAN SCHRIJEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

< Alle thema's