Vooruitzien is en blijft waarde creëren
Oorzaken zijn dan vaak zaken als scheiding, pensioen, arbeidsongeschiktheid, overlijden – of gewoon geen zin meer hebben. Er is dan eenvoudigweg geen tijd meer om de onderneming gereed te maken voor verkoop en dat is zo jammer… Want uit de praktijk blijkt dat het verkoopklaar maken van de onderneming signifi cante waarde oplevert. Het ‘zorgvuldig effectief poetsen’ van de onderneming leidt ertoe dat de onderneming met ‘een strikje’ eromheen aan een mogelijke koper kan worden aangeboden.
Het kan de mkb’er niet snel genoeg gaan
Wordt daadwerkelijk de verkoopbeslissing genomen na veel wikken en wegen dan kan het de gemiddelde mkb-ondernemer echter niet snel genoeg gaan. Een ervaren bedrijfsoverdracht adviseur trapt dan even op de rem. Uitgebreide (waarderings)rapportages en wekenlang onderzoek zijn echt niet nodig (lullen), maar een tweetal documenten dient te allen tijde zorgvuldig te worden opgesteld. Als eerste een interne waarderingsrapportage van de onderneming (wat is de onderneming nu realistisch waard?) en ten tweede een informatiememorandum (de unique selling points van de onderneming). De uitgevoerde waardering geeft richting aan de verdere onderhandelingen en een beknopt, gericht op hoofdlijnen, informatiememorandum, is de basis voor een goede bieding. Een dergelijk kort (en zeker geen ellenlang) to-the-point informatiememorandum maakt de onderneming transparant en daarmee inzichtelijk (zorgvuldig poetsen). De kwaliteit van de bieding wordt daarmee verhoogd en het risico op discussies wordt aanzienlijk verlaagd.
Pak de regie, bepaal uw eigen horizon
En als de onderneming totaal nog niet verkoopklaar is, dan heeft de mkb-ondernemer behoefte aan een duidelijk antwoord; niet nu! Uiteraard is dit dan een teleurstelling voor de ondernemer, zeker indien de ondernemer er mentaal echt aan toe is. Laat het dan ook niet zover komen. Kom in actie, pak de regie en neem een beslissing. Ofwel bepaal uw eigen horizon. Dit creëert tijd voor de voorbereiding maar hoedt uzelf voor adviseurs die het niet gewend zijn om zorgvuldig en effectief te poetsen.