Cor Verkolf winkel- en magazijninrichtingen, opgericht in 1980, is een Brabants familiebedrijf. Ze produceert, levert en monteert magazijn- en winkelinrichtingen. Ze is sterk in het inrichten van magazijnen, logistieke centra en grovere retail. Niet de drogist of juwelier in het winkelcentrum. Wel de doe-het-zelf zaken, ijzerwarenwinkels en bouwmarkten. Dit doet ze samen met haar vijftig vaste medewerkers.
Krachtig acteren
Als we spreken van een familiebedrijf, spreken we ook van een écht familiebedrijf. Zo zijn er maar liefst vier familieleden in het bedrijf actief - te beginnen met Tom Keijzers, Marco’s neefje, die zich richt op de sales en voor de opvolging van het bedrijf gaat zorgen. ‘Mijn drie dochters hebben andere interesses’, aldus Marco. Marco’s oudste zus Marianne Verkolf is verantwoordelijk voor de financiële en administratieve kant. Zwager Peter Keijzers is productiedirecteur. ‘Het voordeel van een familiebedrijf is dat je krachtig kunt acteren in een close omgeving’, zegt Marco, algemeen directeur. ‘Het voelt eigen, maar dat maakt het tevens lastig. Emoties kunnen soms opspelen. Mijn vader managede dit onderdeel sterk. Een familiebedrijf is hard werken, zeg ik eerlijk. Het is je eigen vermogen wat erin zit. Je eigen pensioen.’
Familiehistorie
Trots is Marco op de nieuwe productielijnen, het rolvormen van de profi elen voor de palletstelling. De nieuwste lijn is zo fl exibel dat alle profi elen in allerlei maten moeiteloos geproduceerd kunnen worden. ‘We hoeven geen hele grote batches te draaien en kunnen snel ombouwen’, legt hij uit. ‘De lijn is volledig geautomatiseerd en draagt bij aan onze kernwaarden: eigen fabricaat, fl exibiliteit en marktconformiteit’. Minstens zo trots vertelt hij over de geschiedenis van dit familiebedrijf, gevestigd op het Raamsdonksveerse Dombosch. Zo startte opa Theo het bedrijf Van de Lande in 1956 in Bergschenhoek. Hij vroeg aan zijn schoonzoon Cor Verkolf, oorspronkelijk stoffeerder, of hij mee wilde doen. Jaren later, door een verschil in visie, begon vader Cor voor zichzelf. Hij richtte zich op handel van nieuwe en gebruikte machine-inventarissen en magazijninrichtingen, aangevuld met kantoormeubelen. Ook kwam hij in contact met magazijnstellingenproducent Nimar uit Dongen, waar hij de productie van de nieuwe magazijnstellingen uitbesteedde.
Nimar
Door verschil van inzicht met Nimar besloot vader Cor in 1990 een productiebedrijf, PC-LAS BV, op te richten en scheidden de wegen met Nimar. Tien jaar later ontstond IM Design, een productiebedrijf gericht op hout en interieur. De core business was echter winkel- en magazijninrichtingen, dus verkocht Cor Verkolf twintig jaar geleden de kantoorinrichtingentak. In 2004 vroeg Nimar of Marco het bedrijf wilde overnemen – zo geschiedde. Nimar treedt sinds vijf jaar naar buiten als Nimar Storage Solutions en focust op het inrichten van magazijnen en logistieke centra. Toentertijd kwam de eerste vraag voor het inrichten van een warehouse van 80.000 m2 . Gezien de korte levertijd en een opgelegde boeteclausule van 50.000 euro per week bij te late levering, werd in rappe tijd een productieproces opgestart. ‘Een heftige klus, maar daar stelde ik direct wat tegenover’, grijnst de ondernemer. ‘Ik vroeg de klant: wat als we eerder klaar zijn? Dan moeten jullie bijbetalen. Deal. We hebben een maand eerder geleverd. Zij hoefden zich van ons niet aan de afspraak te houden, maar wij hebben laten zien wie we zijn. Een man een man, een woord een woord.’
Oog op de toekomst
Dit was het begin van de transitie waar de Verkolf Groep nu in zit. Durven ondernemen. Eerlijk en betrouwbaar zijn met kwaliteit voorop. Van een historisch familiebedrijf veranderen in een future proof bedrijf vraagt niet alleen om vernieuwing. Het vraagt ook aanpassing, ontdekt Marco elke dag weer: ‘Je moet snel en precies reageren. De lijntjes dienen kort te zijn. Communicatie moet super strak verlopen en foutmarges zoveel mogelijk geminimaliseerd. Er is geen speling meer zoals vroeger. Niet in tijd. Niet in prijs. Je blijven ontwikkelen in productieprocessen, communicatie en verkoop: dat is een absolute must. Vader Cor schreef zijn orders nog op een sigarendoos en dat heeft zijn charme, maar ik verzoek de oudere garde om te mailen. Onlangs nam ik iemand van zevenenzestig aan voor drie dagen in de week die nog niet wilde stoppen met werken. Puur voor de kennisoverdracht. Senioren hebben veel ervaring.’
Puntjes op de i-nnovatie
Cor Verkolf zet alle puntjes op de i van innovatie. De klant blijft koning; de service uitmuntend. ‘Mijn vader heeft destijds enorm hard gewerkt en elke cent in het bedrijf gestopt’, zegt Marco. ‘Dat doen wij eveneens. Wat hij ons ook leerde was om niet naar anderen te wijzen wanneer iets mis gaat, maar de hand in eigen boezem te steken. Ook hierin kun je het verschil maken.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema