Gemiste kans
Dat is echt zonde! Ondernemers hebben namelijk in al die jaren een prachtig bedrijf opgebouwd, zitten boordevol nieuwe plannen, staan dag en nacht aan en werken met passie aan hun toekomst. De affiniteit met managementinformatie is dan vaak minder aanwezig en wordt gestuurd op slechts één of meer parameters zoals omzet en/ of de bankstand. Toch een gemiste kans.
Betere control en waardecreatie van je bedrijf
Maar wat als meer gedetailleerde bedrijfsinformatie wel aanwezig is? Dit betekent eenvoudigweg een betere ‘control’, een beter inzicht in de bedrijfsprocessen, het meer kunnen focussen op waarde verhogende aspecten van de onderneming, het tijdig actie kunnen ondernemen inzake het minimaliseren van de bedrijfsrisico’s en – een bijkomend voordeel is – dat reeds een aanvang kan worden gemaakt met het verkoop klaarmaken van de onderneming. En dat laatste betekent waardecreatie! Immers elke toekomstige koper van de onderneming zal inzicht wensen in de key-processen van de onderneming maar ook in details van debiteuren en voorraden.
Jouw belangrijkste parameters
Dit betekent tevens dat de onderneming nog een aantal jaar kan werken aan key parameters die de waarde van de onderneming verhogen zoals meer spreiding van het klantenportfolio en het verbeteren van het werkkapitaal. Nieuwe producten en marketingcampagnes kunnen dan ook beter worden gemonitord. Hierdoor worden prognoses eveneens een stuk betrouwbaarder. Verzilvering onderaan de streep Wat betekent dit nu? Een beter inzicht in de performance van de onderneming leidt tot gerichte acties en daarmee tot waardecreatie. Ofwel: even een korte stevige (administratieve) inspanning leidt tot verzilvering van een mooie ondernemingswaarde op termijn. En welke ondernemer wil dat niet? ‘t Is geen makkie, maar ook niet moeilijk. Go ahead, make your day.