Column Jan van Wijngaarden: Waardecreatie onderneming een makkie?!

Als corporate finance adviseurs maken wij regelmatig mee dat wij ondernemers vragen om diverse financiële informatie en (detail)data aan te leveren om een eerste indruk van de waarde van de onderneming te bepalen. Na enige aarzeling geven zij dan aan dat de betreffende informatie niet of zeer beperkt beschikbaar is en dat de administratie nog niet up to date is.


Uitgave: Mrt-Apr 2023
Thema’s: Column Zakelijke dienstverlening Financieel advies

Gemiste kans

Dat is echt zonde! Ondernemers hebben namelijk in al die jaren een prachtig bedrijf opgebouwd, zitten boordevol nieuwe plannen, staan dag en nacht aan en werken met passie aan hun toekomst. De affiniteit met managementinformatie is dan vaak minder aanwezig en wordt gestuurd op slechts één of meer parameters zoals omzet en/ of de bankstand. Toch een gemiste kans.

Betere control en waardecreatie van je bedrijf

Maar wat als meer gedetailleerde bedrijfsinformatie wel aanwezig is? Dit betekent eenvoudigweg een betere ‘control’, een beter inzicht in de bedrijfsprocessen, het meer kunnen focussen op waarde verhogende aspecten van de onderneming, het tijdig actie kunnen ondernemen inzake het minimaliseren van de bedrijfsrisico’s en – een bijkomend voordeel is – dat reeds een aanvang kan worden gemaakt met het verkoop klaarmaken van de onderneming. En dat laatste betekent waardecreatie! Immers elke toekomstige koper van de onderneming zal inzicht wensen in de key-processen van de onderneming maar ook in details van debiteuren en voorraden.

Jouw belangrijkste parameters

Dit betekent tevens dat de onderneming nog een aantal jaar kan werken aan key parameters die de waarde van de onderneming verhogen zoals meer spreiding van het klantenportfolio en het verbeteren van het werkkapitaal. Nieuwe producten en marketingcampagnes kunnen dan ook beter worden gemonitord. Hierdoor worden prognoses eveneens een stuk betrouwbaarder. Verzilvering onderaan de streep Wat betekent dit nu? Een beter inzicht in de performance van de onderneming leidt tot gerichte acties en daarmee tot waardecreatie. Ofwel: even een korte stevige (administratieve) inspanning leidt tot verzilvering van een mooie ondernemingswaarde op termijn. En welke ondernemer wil dat niet? ‘t Is geen makkie, maar ook niet moeilijk. Go ahead, make your day.

< Alle thema's