Ondernemen met Visie: Gilbert Gooijers

Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers hebben geen externe aandeelhouders. CM Groep, met een omzet van 90 miljoen euro per jaar, is van hen twee. ‘Maar het gaat niet om geld. We hebben het samen opgebouwd en blijven investeren in innovatie en ontwikkeling van medewerkers’, zegt Gilbert (38).


Uitgave: Nov-Dec 2017
Thema’s: Ondernemen Ondernemen met visie Ondernemingswaardering Onderwijs Telecommunicatie ICT ICT & Telecommunicatie

‘Mijn vrouw koopt voor onze kinderen nog steeds kleren op Marktplaats. Ik vind trots betrekkelijk. Elke dag beginnen we opnieuw, is er een nieuwe kans en mogelijk een nieuwe kick. Het is wel lekker dat er niemand in onze nek hijgt.’

Supergetrouwd
‘Jeroen en ik zijn een soort van supergetrouwd. Voor een relatie als de onze is nog geen woord uitgevonden. We hebben dagelijks contact met elkaar en zijn al 25 jaar vrienden en compagnons. We runnen een gezin met 285 leden. Een huishouden waarin veel geld omgaat en een hoop afspraken gelden. De verantwoordelijkheid voor al die mensen geeft mij geen slapeloze nachten. We hebben alleen medewerkers die beter in hun ding zijn dan wij; het zijn uitblinkers van wie we iets kunnen leren. Ze delen in onze verantwoordelijkheid.’

Gedoemd naast elkaar
‘Jeroen en ik ontmoetten elkaar op het Mencia in Breda. Het was een strenge school, we moesten op alfabetische volgorde in de banken en waren dus gedoemd om naast elkaar te zitten. Ik maakte een jongerenprogramma bij Stadsradio Breda en vatte het plan op om na 22.00 uur een liveverbinding met de Belgische discotheek Highstreet te maken. Dat werd populair. Het was 1999 en de mobiele telefoon bleek een hit. Jeroen en ik bedachten dat we de flyers met het discotheekprogramma konden vervangen door sms’jes, die we alle bezoekers op donderdag stuurden. Zo’n disco is een miniwereldje waarin je dingen kunt uitproberen die op grotere schaal ook  werken.’

Beroemde deejay
De ‘Club Message’, waar de afkorting CM vandaan komt, werd een groot succes. Uiteindelijk waren 1.000 discotheken in de Benelux klant. Inmiddels studeerden Gilbert en Jeroen aan de TU in Eindhoven. ‘Onze vof werd een bv en we behaalden twee ton omzet binnen een jaar. De universiteit vond ons vreemd, ze waren in die tijd wars van ondernemerschap. In 2003, mijn afstudeerjaar, ging ik naar Polen waar we een vestiging startten. Ik deed net of ik een beroemde deejay was en draaide op grote festivals en in clubs, terwijl ik tegelijk ons product verkocht. En tussen de bedrijven door mijn scriptie schreef. Ik studeerde af, Jeroen
werd als knappe kop gescout door Pink Roccade om de millenniumbug te bevechten.’ Tegenwoordig is het duo op dezelfde TU een studiecase geworden. 

Van A naar B
‘We groeiden stapje voor stapje. CM is vandaag de dag een internationaal communicatie-
en transactieplatform. We zijn er goed in om 24 uur per dag zorgvuldig stukjes informatie van A naar B te brengen. Communicatie die over onze systemen gaat zijn text, talk, pay, acces en ID-management online. Onze klanten zijn onder meer de Nederlandse overheid, alle tv-shows waarin gestemd wordt, ziekenhuizen voor no show berichten en callcenters. We versturen zo’n 100 sms’jes per seconde. We namen dit jaar Docdata Payments over van de Amerikaanse eigenaar Ingram Micro, waarmee we betalingsprocessen van webshops naar de banken regelen.’

Dangerous place
‘Jeroen is CEO, ik ben managing director. Aan die titels hechten we geen waarde. Hij is meer het gezicht naar buiten, ik naar binnen. Vanaf dag één ligt er steeds een berg werk, waarvan ieder pakt wat hij wil. We proberen een ego-loze cultuur te hebben, geen hiërarchie. De man-vrouwverhouding bij CM groep is vrij goed maar ik zou hem graag fiftyfifty willen. Een afspiegeling van de samenleving met mensen die allemaal bouwsteentjes zijn. En kunnen observeren; the desk is a dangerous place to view the world. Buiten gebeurt het.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's