Vrouw in Business: Florentine Ouborg

Wanneer ik vraag of haar vader, met zijn keuze voor de merknaam ‘Princess’ aan zijn oudste dochter refereerde, schudt ze gedecideerd haar hoofd. ’Nee, hij wilde een internationale naam die positieve associaties oproept.’ Florentine Ouborg (28) maakt me gedurende het interview één ding duidelijk: ze heeft niets cadeau gekregen.


Uitgave: Sept-Okt 2016
Thema’s: Familiebedrijf Sport en ontspanning

De zelfverzekerde blondine komt uit een warm gezin met vijf kinderen. Ze reist met haar eigen merk koffers van Argentinië tot Dubai. Haar vader is de oprichter van een miljoenenbedrijf in huishoudelijke apparaten, haar moeder tandarts en haar vriend ex-professioneel hockeyer. Zelf studeerde Florentine International Business and Languages in Utrecht. De titel van een jaren ’80 hit schiet me te binnen: Close to perfection. 

Familie Von Trapp
‘Ik heb een ondernemersfamilie. Mijn vader is marketeer tot op het bot. Verjaardagspartijtjes bij ons thuis waren echte evenementen. Altijd iets speciaals. Papa laat bijzondere momenten uit ons leven door een professionele cameraman filmen, zodat er van ieder van ons een levensfilm ontstaat. We werden al vroeg in zijn ideeën meegenomen. Als kind liet hij ons bijvoorbeeld speechen tijdens een event. En hebben we zelfs een keer als familie Von Trapp opgetreden.’ Lachend: ‘We kregen vanaf de wieg mediatraining.’

Ingebouwde oplader
Samen met haar oudste broer Tim (29) runt Florentine Princess Sportsgear & Traveller, een bedrijf in sport en koffers. En niet zonder succes! In 2014 werd het uitgeroepen tot snelst groeiend bedrijf van Brabant. En de innovatieve koffer met ingebouwde oplader, kreeg een jaar later de Red Dot Design Award. ‘De eerste vraag die ik tijdens interviews krijg, is in hoeverre ons succes aan mijn vader te danken is. Natuurlijk is zijn invloed van groot belang. Maar vooral zijn enthousiasme voor het ondernemen, dat ik met de paplepel ingegoten heb gekregen. Hij zegt altijd: ‘Ondernemen is entertainen’.’

Doorgerold
‘Toen Aad in 2009 een interessant bod voor Princess kreeg, bood hij Tim en mij aan het over te nemen. Maar wij dachten: Als we echt goed zijn, kunnen we zelf iets nieuws beginnen. De merknaam Princess bleef echter wel behouden voor andere categorieën. Zo is er zelfs een entertainment group met eigen platenlabel, en een hotelketen. In 2011 richtte Tim Princess Sportsgear op en datzelfde jaar ben ik ook gestart. We rolden van de hockeytassen door naar koffers, en zo ontstond Princess Traveller.’ 

Niet de bakplaten
‘Stapje voor stapje verwierven we naam. Natuurlijk hielp het daarbij dat mijn vader relaties had. Maar ik durf te zeggen dat Tim en ik het zelf voor elkaar gebokst hebben. Maak de naam Ouborg maar waar! Bloed, zweet en tranen. Niet in elk land waar we nu onze koffers verkopen, wisten ze van Princess. En waar ze het merk wel kenden, riepen ze als eerste: ‘Oh, dat is toch van de bakplaten?’ In het begin heb ik potentiële inkopers soms moeten smeken om naar onze beurzen te komen. Maar als ze dan kwamen waren ze altijd positief verrast.’

In een scheur
De samenwerking met broer Tim is fijn. ‘We hebben vroeger onze ruzies al gehad. En met familie op beurzen staan is het leukste wat er is. Je kunt 100% jezelf zijn. We werken hard maar liggen na afloop ook vaak in een scheur.’ Florentines zus Nikki is ook ondernemer, dus mama moet tijdens gezamenlijke etentjes soms aan de bel trekken: ‘Even geen business talk aan tafel, jongens!’ Zij is eigenlijk de slimste van het gezin.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's