Vrouw in Business: Rian van Velzen-Bastiaansen

‘Misschien raar om over jezelf te zeggen, maar ik heb soms best een plaat voor mijn kop. Ik blijf maar doorgaan’, zegt Rian van Velzen-Bastiaansen (51) van Nature’s choice uit Etten-Leur.


Uitgave: Sept-Okt 2017
Thema’s: Beauty Sport en ontspanning Vrouw in Business Wellness

Die spreekwoordelijke plaat zorgt ervoor dat ze doorgaat waar anderen stoppen. ‘Als ik na vier keer bellen nog niet krijg wat ik hebben wil dan bel ik nog een vijfde en desnoods zesde keer. En ja, dat doe ik ook na 25 jaar ondernemerschap nog.’ In die periode bouwde ze samen met haar man Mark wellness- en cosmeticabedrijf Nature’s choice op. Het bedrijf telt inmiddels 25 medewerkers op kantoor en 40 in de eigen fabriek waar droge cosmetica geproduceerd wordt. Van bruisballen voor in bad tot de Hittepit®, het kersenpittenkussen dat warmte vasthoudt. Rian is de drijvende kracht achter de verkoopkant en verantwoordelijk voor alle klanten en acquisitie buiten Europa. Mark leidt de afdeling productontwikkeling.

Niet bang
Succesvol ondernemerschap is volgens Rian een kwestie van een goed idee gecombineerd met lef en daadkracht. ‘Daarnaast heb ik altijd belachelijk hard gewerkt en ken ik geen grenzen. Ik ben ervan overtuigd dat je met deze capaciteiten elk goed idee groot kunt maken.’ Na een studie hbo facility management werkte ze drie jaar bij een bank als facilitair inkoper. Toen ze zich volle bak op het ondernemerschap stortte, kwam haar verkooptalent bovendrijven. ‘Ik ben gepassioneerd over onze producten en ben niet bang. Dat zijn belangrijke kwaliteiten voor een goede verkoper. Bovendien zie ik alles als een uitdaging.’

Harde werken
Met dat ‘belachelijk’ harde werken, ging ze ook door nadat ze kinderen kreeg. ‘Mijn gezin heeft altijd prima gefunctioneerd, met twee liefhebbende ouders en au pairs. We hebben drie kanjers van kinderen voortgebracht. Onze dochter is vijftien, onze zoons zijn achttien en twintig.’ Ze vindt het weleens jammer dat er relatief weinig vrouwelijke ondernemers zijn. ‘Vrouwen zijn namelijk zó goed in zaken doen.’

8 miljoen
Rian komt uit een boerengezin. Hard werken kreeg ze van huis uit mee. ‘Dat geldt niet voor managementskills. Die heb ik me met vallen en opstaan eigen gemaakt. Als ik die bij de start al in mijn vingers had gehad, was mijn bedrijf eerder groot geworden.’ Het begon allemaal met een vakantie in Zwitserland in 1994. ‘De hoteleigenaar gaf ons opgewarmde kussens gevuld met kersenpitten mee naar bed, heerlijk warm en een mooi traditioneel product.’ Terug in Nederland bleek dat ze nergens te koop waren. ‘Dus sloegen we zelf aan het naaien en vullen.’ Familie en vrienden waren er dolblij mee en Mark bleef maar zeggen dat ze het groter aan moest pakken. ‘Ik heb mijn baan opgezegd en me ingeschreven voor elke consumentenbeurs die ik kon vinden. Op een gegeven moment werd ik door winkeleigenaren gebeld die vroegen of kersenpitkussens echt bestonden.’ Inmiddels heeft ze er al zo’n 8 miljoen verkocht in tien landen.

Passie voor tradities
Haar enorme passie voor tradities begon met de Hittepit® en komt ook tot uiting in de lijnen met verzorgingsproducten Treets Traditions. ‘Ik vind dat wijsheden over schoonheid, verzorging en gezondheid van onze ouders en grootouders niet verloren mogen gaan. Wij zien het als onze taak om die tradities in een modern jasje door te geven aan volgende generaties.’

Kritisch kijken
Een jaar geleden kozen Rian en Mark voor een overname door het Duitse Dr. Rainer Wild Holding. ‘Om internationaal door te kunnen groeien, is een samenwerking zoals deze noodzakelijk. Bovendien moet je als ondernemer altijd kritisch naar jezelf blijven kijken en naar wat jouw bedrijf nodig heeft. Deze overname biedt ons de mogelijkheid ons als ondernemers met Nature’s choice verder te ontwikkelen. Ondernemerschap is een continu leer- en ontwikkelproces waar we nog elke dag volop van genieten.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's