In 2009 startte Jan van Wijngaarden JM Corporate Finance. ‘Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt’, zo vertelt hij. ‘Als accountant raakte ik steeds vaker betrokken bij bedrijfsoverdrachten. Dat heeft meer om het lijf dan het opstellen van een jaarrekening. Het is echt een specialisme.’
Geesteskind
Bart Koreman werd in 2020 partner. Ook hij heeft een achtergrond in de accountancy. ‘Het is een heel persoonlijk traject’, weet Bart. ‘Je staat naast de ondernemer en helpt hem bij het overdragen van zijn ‘kindje’. Het is heel interessant om dat goed te managen.’ JM Corporate Finance telt drie partners, vier senior adviseurs en vijf junior adviseurs. Per opdracht wordt een multidisciplinair team samengesteld dat wordt aangevoerd door een partner die waakt over de kwaliteit.
3 typen timing
Jan: ‘We zijn in vrijwel alle sectoren actief. De laatste periode werken we veel voor ‘online’ bedrijven, zoals e-commerce, mediabedrijven, gaming en digital marketing. Dat zijn vaak jonge ondernemers die in korte tijd een mooi bedrijf hebben opgebouwd en nu willen cashen.’ Of je nu veertig of zestig bent, een bedrijf in e-commerce of schoonmaakmiddelen hebt, voor alles geldt dat timing essentieel is bij de verkoop van je bedrijf. ‘Voor we in de verkoop gaan, beoordelen wij drie aspecten: persoonlijke timing, bedrijfstiming en macro-economische timing’, geeft Jan aan.
Lonely at the top
Hij vervolgt: ‘We beginnen met de vraag: Ben jij persoonlijk klaar om je bedrijf over te dragen? En wat ga je daarna doen? Een hobby is een begin, maar je kunt niet de hele dag hardlopen. Je moet een idee hebben van wat je wilt gaan doen. Daarin spelen we bijna de rol van psycholoog. Zo’n overnametraject duurt gemiddeld zes tot twaalf maanden. Als een ondernemer niet overtuigd is, bestaat het risico dat hij halverwege gaat twijfelen. Het is beter om goed voorbereid te beginnen, dan halverwege te keren.’ Bart voegt toe: ‘Wij zijn er niet op uit om eventjes snel een opdracht binnen te harken of te ‘closen’. We streven naar een gezamenlijk succes. Het is lonely at the top in het mkb. De ondernemer zit vaak middenin zijn werk en heeft vrijwel niemand met wie hij hierover kan sparren. Daarin ondersteunen wij. En we zijn ook niet bang een spiegel voor te houden.’
B(l)ooming business
Dan is het tijd voor de tweede vraag: is je bedrijf er klaar voor? Ben je bijvoorbeeld actief in een nichebranche én zijn je zaken op orde; fi nancieel, juridisch en fi scaal? Jan: ‘We voeren nu bijvoorbeeld gesprekken met een ondernemer in de bloemenbusiness. Gedurende de coronaperiode was dat booming business, nu mensen minder geld hebben, kopen ze minder bloemen. Als je je onderneming wilt verkopen, wil je bij voorkeur een positieve (cash)flow laten zien. Soms betekent dit dat je je plannen moet uitstellen. In deze casus hebben wij dat ook voorgesteld, omdat de verwachtingen voor het komende jaar weer positiever zijn. Hetzelfde geldt voor juridische of fi scale zaken. De koper kijkt heel kritisch naar alle cijfers en onderdelen van de onderneming. Voor elk vinkje dat ontbreekt, gaat de prijs omlaag. Daarom moet je op tijd beginnen met verkoopklaar maken. Wacht niet tot vijf voor twaalf. Als je je bedrijf móet verkopen, dan levert het minder op. Kopers lijken dat te ruiken.’
Boemerang
Als laatste onderzoekt JM Corporate Finance of de omgeving klaar is voor de verkoop. Zijn er voldoende kopers in de markt? Een recessie of coronacrisis is niet bepaald het beste moment om je bedrijf te verkopen. Als alle lichten op groen staan, is het bedrijf verkoopklaar. Bart: ‘Op basis van onder meer de winstcijfers maken we een waardering voor het bedrijf. Daarna stellen we een verkoopbrochure op met daarin de achtergrond, de fi nanciële cijfers en tendensen, maar ook de unique selling points van het bedrijf. Dat is een eerlijk verhaal. Kopers doen hun huiswerk toch wel. Als het niet klopt, komt dat als een boemerang terug. Daarna gaan we de markt op. Wij coördineren het gehele verkooptraject en schakelen waar nodig ook andere specialisten in.’
1 + 1 = 10
‘De combinatie van perfecte timing en de ideale koper bepaalt het uiteindelijke succes’, zegt Jan. ‘Wij zijn niet bang om de tijd te nemen. Als je durft te wachten op de juiste koper dan is 1+1=10.’ Volgens Jan dwingen de ontwikkelingen in de markt elke ondernemer na te denken over de toekomst van zijn of haar bedrijf en de horizon ervan. Jan: ‘AI, technologische ontwikkelingen, consumentengedrag, duurzaamheid en wet- en regelgeving hebben allemaal invloed op de kansen en de resultaten van je onderneming. Wacht niet tot het moment dat je daar niet meer op kunt sturen. Bepaal zelf jouw horizon; neem de regie.’
TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA