Deze verwachting zien wij in de praktijk al vaak terugkomen. Kopers kijken voornamelijk naar de huidige risico’s in de markt (aankomende recessie, stijgende prijzen, loonkostenontwikkeling, dalende consumentenuitgaven, krapte op de arbeidsmarkt, rentestijgingen, etc.). Verkopers moeten nog wennen aan de nieuwe marktomstandigheden, maar zij zien ook nog steeds veel potentie. Natuurlijk verschilt dit per sector. Sommige sectoren worden nauwelijks geraakt door de huidige marktomstandigheden (of profiteren er juist van), andere sectoren worden in het hart getroffen.
Deze nieuwe omstandigheden en verschillende risicopercepties vereisen nogal wat van een adviseur! Realisme, managen van verwachtingen, creativiteit in dealstructuren en een portie ‘gezond verstand’. Eigenschappen die overigens iedere medewerker van JM al ‘met de paplepel krijgt ingegeven’ vanaf indiensttreding, maar waaraan nog meer aandacht zal worden gegeven gedurende de komende turbulente periode.
Maar waar doe je als ondernemer nu verstandig aan? Verkopen, niets doen, overleven of juist kopen? De overnamemarkt is echter nog volop in beweging en er zijn ook nog steeds veel kansen voor zowel kopers als verkopers. Het begint met een doordacht plan en een (strategische) visie op de toekomst. Vervolgens zal elke ondernemer besluiten dienen te nemen. Afwachten en niets doen zijn niet altijd reële opties meer en kunnen uiteindelijk veel geld kosten.
Uiteraard denken wij hier graag met u over mee! Neem vrijblijvend contact met ons op, zodat een fysieke of digitale afspraak kan worden gemaakt. Onze medewerkers staan u graag gewoon helder, met visie te woord.
JM Corporate Finance B.V.
Bart Koreman, Partner
06 – 55 718 515