Het is je ongetwijfeld niet ontgaan dat er momenteel veel gebeurt op autogebied. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en de wedloop tussen de verschillende producenten is duidelijk zichtbaar. Dit omdat timing momenteel essentieel is. En de timing van Jaguar kan op dit moment niet beter. Op 1 maart 2018 heeft Jaguar de nieuwe, volledig elektrische I-PACE geïntroduceerd. Een Sportieve SUV met een zeer hoog niveau van kwaliteit en afwerking zoals je dat ook van het merk gewend bent. ‘Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar naar onze mening heeft Ian Callum, hoofd design van Jaguar, weer een prachtige auto ontworpen waar het Jaguar DNA vanaf druipt’, vinden Alexander Dekker, vestigingsmanager van Jaguar Land Rover Knook Breda en Ralph van Meegen, vestigingsmanager bij The Adventure Den Bosch.
Mindset
‘We snappen dat de overstap van een auto met een conventionele verbrandingsmotor naar een elektrische auto voor sommige consumenten erg spannend is’, vertelt Alexander. ‘Het is daarom ook van groot belang dat we de klant hier stap voor stap in kunnen begeleiden.’ Deze adviesrol nemen Jaguar Land Rover Knook Breda en The Adventure dan ook uiterst serieus. ‘Samen met de klant wordt er gekeken of een elektrische auto überhaupt past binnen de levensstijl, of dat een ander type auto wellicht een betere keuze is. Daarnaast wordt de klant geadviseerd in de laadmogelijkheden en de nieuwe manier van rijden die hoort bij een elektrische auto’, voegt Ralph toe. Alexander: ‘Het is het creëren van een andere mindset, een nieuwe manier hoe je kijkt naar het gebruik van de auto. Mensen met een elektrische auto moeten zichzelf aanleren om de auto op ieder mogelijk moment aan te sluiten op een laadpunt.’ Het netwerk van laadpalen breidt zich in hoog tempo uit en momenteel zijn er al veel openbare gelegenheden waar laadpalen aanwezig zijn. ‘Een simpel bezoek aan de supermarkt kan al fungeren als een moment om de auto even bij te laden.’
Emissievrij
De I-PACE heeft een actieradius van 480 km volgens de WLTP-rijcyclus. De WLTP is een meetinstrument waarmee brandstofen energieverbruik, actieradius en emissies van personenauto’s in Europa worden gemeten. Door de nieuwste technologie voor elektrische auto’s te combineren met de passie voor design is Jaguar erin geslaagd een emissievrije auto te ontwikkelen die nog steeds een onmiskenbare Jaguar is. Daarnaast beschikt de Jaguar I-PACE over tal van nieuwe, slimme toepassingen die de actieradius van de auto, voor en tijdens het gebruik kunnen vergroten.
Bekend fenomeen
Het gebruik van verwarmings- en climate control-systemen verbruikt energie en kan de actieradius verkleinen. Daarom heeft de I-PACE de mogelijkheid om het interieur vooraf te verwarmen of te koelen terwijl de auto nog aan het laden is. Op deze manier hebben deze toepassingen geen invloed op de actieradius van de auto. Een andere tool die Jaguar de I-PACE bestuurders biedt is de EV-Chargemap. Onder het mom van ‘plan voor het onverwachte’ kan de bestuurder middels deze kaart vooraf de route plannen om er zeker van te zijn dat de I-PACE nooit met een lege accu komt te staan, ongeacht wat er onderweg gebeurt. Daarnaast beschikt de auto over een regeneratief remsysteem. Een bekend fenomeen voor de consument die momenteel al in een elektrische auto (EV) of een hybride uitvoering (PHEV) rijdt, maar nieuw voor de bestuurders van auto’s met conventionele verbrandingsmotoren. Dit systeem remt, zodra je je voet van het gaspedaal haalt, de auto af. De teruggewonnen energie wordt gebruikt om de actieradius te optimaliseren. Als je de actieradius optimaal wilt benutten kun je ook nog gebruikmaken van de Eco- Modus. Wanneer deze modus ingeschakeld is helpt de auto de actieradius te optimaliseren door het energieverbruik te reduceren en een zuinigere rijstijl te stimuleren. Ralph: ‘Kortom, je hoeft je niet druk te maken dat je langs de kant van de weg komt te staan.’
Tekst: Christian van den Brekel