Ondernemen met Visie: Henk Vingerhoets

De autobranche verkeert in zwaar weer. Meer dan ooit is duidelijk geworden dat deze branche een duidelijke visie nodig heeft om te kunnen overleven. Visieontwikkeling was binnen Vingerhoets Automobielbedrijven dan ook een hot item in de afgelopen periode. Maar nu deze helder is, ziet Henk Vingerhoets de toekomst met vertrouwen tegemoet.


Uitgave: Maart-April 2010
Thema’s: Autobedrijf Ondernemen met visie

Vingerhoets Automobielbedrijven kan terugblikken op bijna een eeuw historie. Grootvader Driek begon het bedrijf als fietsenwinkel in Diessen. De volgende
generatie wisselde de tweewielers in voor vierwielers en sinds de Tweede Wereldoorlog is het bedrijf uitgegroeid tot een gerenommeerd Peugeot dealer
met vestigingen in Diessen, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk. Henk Vingerhoets, derde generatie Vingerhoets en algemeen directeur: 'Vingerhoets is een familiebedrijf gebleven. Dat heeft voordelen. Het enthousiasme voor auto’s zit in de genen. We zijn allemaal gek van auto’s, hebben hart voor de zaak en zijn samen van alle markten thuis. Dat wil helaas niet zeggen dat de crisis aan ons voorbij is gegaan. Sinds september 2008, het begin van de crisis, staat het rendement onder druk, maar we schrijven nog steeds zwarte cijfers. Het gemiddelde rendement van de autodealer is op dit moment lager dan een half procent. Om dit te kunnen overleven moet je visie hebben en vet op de botten. Maar ik ben er zeker van dat we vanaf nu uit het dal klimmen.'

Kernbegrippen
Als Vingerhoets dit zegt, klinkt zijn stem gedecideerd en overtuigd. Een lange
reeks van gesprekken en maatregelen heeft ervoor gezorgd dat Vingerhoets
Automobielbedrijven haar richting heeft bepaald. Kernbegrippen in de vernieuwde
strategie zijn samenwerken, anticiperen, bezuinigen, kwaliteit bewaken en communiceren. 'Het implementeren van deze begrippen heeft aardig wat voeten in de aarde gehad. We hebben op alle niveaus gebrainstormd en zijn zo tot de conclusie gekomen dat er wel degelijk toekomst is voor de autobranche. Maar niet als we op dezelfde weg doorgaan.'

Samenwerken
De nieuwe weg heet volgens Vingerhoets ‘samenwerken’. Hij is ervan overtuigd dat
alle autobedrijven die nu nog bestaan, kunnen blijven bestaan. 'Voorwaarde is
dat iedere dealer een duidelijk herkenbare plaats inneemt. Als we allemaal onze
producten en diensten zo breed mogelijk blijven aanbieden, blijven we elkaar
vliegen afvangen. Maar als we het lef hebben om hierover afspraken te maken, kan iedereen doen waar hij goed in is en klanten naar elkaar doorverwijzen.'

Verdeling sales - aftersales
Met deze opvatting staat Vingerhoets niet alleen. Hij was onlangs aanwezig op het
Bovag dealercongres en ook hier stond de toekomst van de autobranche centraal.
Tijdens het congres werd de uitslag van een breedschalig onderzoek gepresenteerd, uitgevoerd door de Bovag Taskforce. Vingerhoets: 'Ook hier werd duidelijk dat autodealers positie moeten innemen. Dat begint met een scheiding tussen sales en aftersales. In de verkoop van nieuwe auto’s is schaalvergroting noodzakelijk. Voor de aankoop van een nieuwe auto wil een aspirant-koper best enkele tientallen kilometers rijden. Hij wil hiervoor echter wel worden beloond. Hij wil getrakteerd worden op een flitsende showroom met de nieuwste modellen en
deskundige adviseurs. Maar als hij zijn aankoop heeft gedaan, wil hij ‘om de
hoek’ terecht kunnen voor onderhoud en reparatie. Dat betekent dat het aftersalesnetwerk fijnmazig moet blijven.'

Positie kiezen
Autodealers die hun positie willen versterken, moeten een keuze maken uit vijf
mogelijkheden. De Verkoop Nieuw Dealer (VND) zal zich moeten beperken tot de
verkoop van nieuwe auto’s en aanverwante diensten zoals verzekering en financiering. De Auto Retail Dealer (ARD) moet zich richten op merken die minder dominant aanwezig zijn op de Nederlandse markt. De Support Dealer (SD) legt de focus op de aftersales en de verkoop van gebruikte auto’s. De Dorpsdealer (DD) heeft een nog soberder merkuitstraling en vestigt zich in een kleiner pand op een goedkopere locatie. En ten slotte is er plaats voor de Service Dealer (SD) die zich uitsluitend richt op aftersales. 'Ik hoef niemand te vertellen dat deze formule alleen kan werken, als dealers bereid zijn om samen te werken, afspraken te maken en elkaar iets te gunnen. Maar van het resultaat wordt iedereen beter.'

Ruimte voor iedereen
Met vier vestigingen verkeert Vingerhoets in de gunstige positie dat hij deze visie
binnen de Vingerhoets groep kan toepassen. De vestiging in Tilburg zal in de
toekomst dan ook de positie gaan innemen van Verkoop Nieuw Dealer, terwijl de vestigingen in Diessen, Oisterwijk en Waalwijk zich meer zullen gaan richten op andere gespecialiseerde takken met een duidelijk gezicht. Vingerhoets: 'Ik ben er van overtuigd dat door deze toekomstige herverdeling het rendement omhoog gaat.'

Anticiperen
Andere maatregelen die Vingerhoets heeft genomen om de crisis te overleven, hebben te maken met anticiperen op de tijdsgeest. 'Het milieu vraagt om kleinere
auto’s met een groen label. Peugeot heeft hierop geantwoord met de Peugeot 107, een auto met een sterke prijs/kwaliteitverhouding, een verbruik van 1 op 22 en vrij van wegenbelasting. Daarnaast hebben we alle bezuinigingsmogelijkheden doorgenomen en nieuwe media ingezet om de markt te benaderen en onze naamsbekendheid te vergroten. De crisis heeft ons dus al veel goeds gebracht. De klant staat bij Vingerhoets centraal. Met regelmatige klanttevredenheidsonderzoeken blijven we volgen of deze over onze producten en diensten tevreden is. Zo niet, dan nemen we onmiddellijk maatregelen. We zijn nog niet uit de crisis, maar ik heb het volste vertrouwen in de toekomst.'

< Alle thema's