Jan van Setten: Hoe krijg ik ze zover?

Maandag 26 januari geeft Jan van Setten, voorafgaand aan de BOB Borrel, een BOB Masterclass bij De Kentering in Rosmalen. Een energieke masterclass, met gegarandeerd voor iedereen een aantal eyeopeners op het gebied van leiderschap en klantgerichtheid. Centraal staat de vraag: hoe krijg ik mijn klanten en medewerkers zover?


Uitgave: Jan-Feb 2015
Thema’s: Evenementen Masterclass Ondernemen

Jan van Setten groeide op in Rotterdam-Zuid. ‘Op wonderbaarlijke wijze haalde ik mijn vwo-diploma’, vertelt Van Setten lachend. Zijn werkzame leven startte hij bij Moret en Limperg (tegenwoordig Ernst & Young). ‘Vanuit de accountancy rolde ik door naar de commercie en de marketing. Ik werkte in commerciële en algemene managementfuncties en behaalde mijn MBA.’ Tien jaar geleden richtte Jan van Setten met andere zogenoemde vrijheidsstrijders de Business Innovation Group op voor coaching, training en advies: ‘Wij wilden een positief tegengeluid geven aan het verlies van plezier, zuiverheid en resultaat in managementland. Ik raakte verslingerd aan de positieve psychologie.’

Niet DIPpen maar DIMmen
Jan van Setten bouwde zijn carrière uit als spreker en - zoals hij het zelf noemt - entertrainer op het gebied van ondernemerschap, klantgerichtheid en leiderschap. In 2011
en 2012 beoordeelde Denkproducties Van Settens seminar als beste. In 2012 en 2013 werd hij door 2.000 deelnemers uitgeroepen tot beste spreker bij de Week van de Ondernemer. Hij liet daarmee gerenommeerde sprekers als Marc Lammers, Rene Boender, Annemarie van Gaal en Jort Kelder achter zich. ‘Ik leer mensen om te DIMmen in plaats van te DIPpen: Denken In Mogelijkheden in plaats van Denken In Problemen.’ Op interactieve wijze zal Jan van Setten maandag 26 januari in hoog tempo inzichten voorbij laten komen die u de dag erna al kunt toepassen in uw eigen bedrijf en werkzaamheden. Van Setten put in zijn workshops en lezingen uit jarenlange ervaring in diverse grote organisaties. Hij combineert een confronterende stijl met humor en energie en weet daardoor zijn publiek tot het einde te inspireren en te boeien. ‘Mijn motto is: het leven is verwarrend eenvoudig’, licht Van Setten toe. ‘Als we de moed hebben om de zaken gewoon en simpel te houden en daarnaast de natuurwetten volgen die verscholen liggen in het leven, dan blijven we plezier houden in het functioneren. Ook groeien mensen dan naar ongekende hoogte.’ Als voorbeeld noemt Jan Boeddha en Jezus: ‘Zij die de mentale natuurwetten weten bloot te leggen op onnavolgbare wijze; de liefde voor jezelf en de ander die overal dwars doorheen gaat en elk ego om zeep helpt.’ 

Handvatten aanreiken
‘Hoe krijg ik ze zover? Hoe creëer je draagvlak zonder dwang? Hoe herken, erken en weerleg je weerstand? Dit soort vragen behandel ik in de masterclass’, vertelt Van Setten. De inhoud van de masterclass is afkomstig uit zijn boek ‘Hoe krijg ik ze zover?’. Het boek werd een enorm succes: het stond meer dan een jaar in de top 100 bij Managementboek en bezette zelfs 53 dagen de nummer één positie. Bovendien
werd ‘Hoe krijg ik ze zover?’ genomineerd voor de titel Managementboek van het jaar
2011. Jan: ‘Tijdens de masterclass ga ik in op het pakken van invloed op je eigen (werkzame) leven. Ik provoceer mensen in hun denken en doen. Patronen die energieverlies geven moeten doorbroken worden en patronen die energie geven moeten worden geïnstalleerd. Hiervoor reik ik handvatten aan die het denken omzetten in doen. Voor je rol als ondernemer, manager, gedreven medewerker, maar ook als mens: de motor van elk business proces. Door koppeling aan de praktijk en de voordelen die men
voor zichzelf herkent, stijgt de motivatie om niet alleen anders te denken, maar ook
anders te doen’, gaat Van Setten verder. De inspiratie in het ‘hoe’ die Van Setten losmaakt en aanreikt vormt de ontbrekende schakel tussen denken en doen. Hij laat op verwarrend eenvoudige wijze zien hoe je mensen stap-voor-stap meeneemt naar een hoger niveau van betrokkenheid. Authenticiteit is daarbij volgens hem de voorwaarde en het middel voor plezier en succes. Hoe zijn vakgebied er over tien jaar uitziet? ‘Spreken en schrijven; inspireren en motiveren, behoren tot de basisbehoeften van de mens. De manier waarop wordt steeds multimedialer. Over tien jaar doen we dat op een wijze waar we nu geen weet van hebben’, besluit Jan.

< Alle thema's