Waar andere banken vooral filialen sluiten, opent Handelsbanken op steeds meer plaatsen een kantoor. Marco van Tongeren, kantoordirecteur Tilburg: ‘Handelsbanken zet in op lokale én digitale aanwezigheid. Onze klanten moeten zelf kunnen bepalen hoe ze met ons in contact willen komen.’
Vrijheid
Al sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw heeft Handelsbanken bonussen en budgetten afgezworen. Erwin Boons, accountmanager zakelijk: ‘Het beleid van de bank is gericht op de lange termijn en zoveel mogelijk gedecentraliseerd. Bonussen werken in onze ogen korte termijn handelen in de hand. En budgetten zijn een uitvloeisel van een centrale aansturing, dus dat past niet bij een decentrale werkwijze. Onze manier van werken betekent voor ons als medewerkers veel vrijheid.’ Met die vrijheid komt ook verantwoordelijkheid. ‘Maar dat is nu juist wat werken bij Handelsbanken zo leuk maakt’, vindt Erwin.
Derde plaats
De bank is succesvol met dit beleid. In de door Global Finance gepubliceerde lijst ‘The World’s 50 Safest Commercial Banks 2017’, staat Handelsbanken op de derde plaats. Marco: ‘We realiseren ons dat een bank zo sterk is als het totaal van haar klanten. Kort door de bocht gezegd, zoeken we klanten die net zo solide zijn als wij zelf. Dat betekent een strenge selectie aan de voordeur. Kredietafboekingen kennen we niet of nauwelijks. Een afdeling Bijzonder Beheer is er binnen de hele groep niet.’
Wat ouderwets
Naast Marco en Erwin bestaat het team van Handelsbanken Tilburg uit Bas Spapens (accountmanager particulier) en Sabine van den Broek (accountmanager support). ‘Een klein, maar fijn team’, stelt Marco. ‘Al onze klanten hebben een vast aanspreekpunt. We kennen onze klanten en werken niet met call centers.’ Als een kantoor zo groot wordt dat het persoonlijke contact in gevaar dreigt te komen, kiest de bank ervoor een extra kantoor in dezelfde plaats of in de nabije omgeving te openen. Erwin: ‘We doen nog aan relatiebankieren. Misschien wat ouderwets, maar nooit uit de mode.’
Fotografie: Natalie Leeuwenberg