Mercure Hotel Tilburg Centrum: Ik luister graag naar tegelzetters

‘Je rijdt met je auto dwars door een bank en een juwelierszaak, over de trap naar de sportschool, draait dan door het winkelcentrum omhoog en vervolgt je rit over bioscoopstoeltjes en rekken van een kledingwinkel.’


Uitgave: Jan-Febr 2018
Thema’s: Hotel Hospitality Horeca Bedrijfshuisvesting Bouw Vastgoed

Niek van den Broek (37) doet niks half. Hij is directeur van de Heuvelpoort, waartoe onder meer het Mercure Hotel, de parkeergarage, restaurant Taste!, CitySauna en Grand Café Puur behoren. Daarnaast zwaait hij de scepter over het IBIS hotel Tilburg. Na drie jaar van nadenken, startte hij in augustus 2015 met een enorme verbouwing.

Nu ook voor claustrofoben
‘De winkels werden niet meer verhuurd en de parkeergarage was alleen geschikt voor mensen zonder claustrofobie en een groot talent voor de hellingproef. De nieuwe garage heeft bijna 400 parkeerplaatsen, verdeeld over twaalf verdiepingen. Het hotel is gerenoveerd en uitgebreid met veertien extra kamers, een suite en een grotere lobby. De rest van de Heuvelpoort hoort enerzijds bij Mercure en is tegelijkertijd op zichzelf staand. Zoals de sauna van de voormalige sportschool, die we van updates voorzagen en die nu voor iedereen toegankelijk is.’

Say hi
Verduidelijkend: ‘Wie bij Puur een high tea bestelt, heeft niet het idee in een hotel te zitten. Restaurant Taste! scoorde dertien punten in de GaultMillau restaurantgids en is inmiddels een gevestigde culinaire naam.’ We lopen via glazen deuren, met daarop de tekst ‘Say hi to our Chef’, door de open keuken naar het restaurant. ‘Hoewel het verschillende bedrijven zijn, met elk een eigen emotie, vormen we samen één team met dezelfde ziel en passie. Eigenlijk ben ik daar het meest trots op. Ook het IBIS hoort erbij. Een gemoedelijk economy hotel. Natuurlijk geen prachtig gebouw; typisch ruwe bolster, blanke pit. De sfeer van het restaurant is gezellig, bruine kroegachtig en laagdrempelig. Je kunt er heerlijk eten. En ook hier worden kamers bijgebouwd en gerenoveerd.’

Kunnen, mogen, moeten
Wellicht is Nieks onderneming een metafoor voor Tilburg. ‘De kracht van Tilburg zit ‘m ook in de diversiteit. Alles is hier; we zijn breed gefocust en georiënteerd. Er heerst een dorpsgevoel met de niet-hautaine mentaliteit van harde werkers. Ondertussen wordt er veel gerealiseerd. Dat komt omdat mensen elkaar kennen en de lijntjes daarom kort zijn. We zijn de zesde grootste stad van Nederland, met eigen tradities en een rijke historie en we zijn voorlopers, van gratis WiFi in de binnenstad tot zo’n prachtig kunstwerk als Sky Mirror. We kunnen, mogen, moeten onze stad positief uitdragen. Ik vind het leuk goed voorgelicht worden. Buitenlanders zien Tilburg vaak slechts als ‘dorpje onder de rook van Amsterdam.’

Tilburgwinkel in Breda
Daarom is Niek voorzitter van het Ondernemersfonds Binnenstad Tilburg. ‘Ik vind dat we met z’n allen Tilburg moeten profileren. Met dat in mijn achterhoofd ben ik de verbouwing ook ingegaan. Leisure en gastvrijheid zijn belangrijk. Ik wilde de exploitatie zo goed mogelijk laten renderen en daarbij inspelen op de stad. Ik hou ervan om daarin samenwerking en verbinding te zoeken.’ Er komt een Tilburg Winkel bij het Mercure Hotel, met daarin allerhande typisch Tilburgse producten. ‘Eigenlijk zou ik er liefst ook één in Breda en Amsterdam openen. Dat zou gaaf zijn! Tilburg is mooi.’

Tegelzetters en monteurs
De jongen die al op 17-jarige leeftijd op zichzelf ging wonen, op zijn achttiende bij Mercure als barkeeper begon en een jaar later Nederlands’ jongste F&B manager werd, heeft nog voor zijn veertigste veel bereikt. ‘Ik heb een sterke eigen mening en ik ben resultaatgericht. Verder werk ik hard en kan ik goed luisteren. Dat geldt ook bij zo’n verbouwing. Ik vind het heerlijk om bij tegelzetters mijn oor te luister te leggen en ga bij monteurs na of ik wel krijg wat projectleiders me verkocht hebben. Bij die vakmannen doe ik kennis op, waardoor ik steeds beter de verhalen van hun werkgevers kan inschatten.’


Deken van ellende
‘Ik maak me sterk voor een goed personeelsbeleid. Mensen worden hier aangenomen op basis van hun DNA. Met positiviteit kun je een hoop bereiken. Ik haat mensen die met klagen en zuigen de warme deken van ellende om zich heen slaan. Ik heb zelf ook het een en ander meegemaakt, maar zocht altijd wegen om dat te verwerken en weer door te gaan. Ik vind het fijn om erkenning te krijgen. Bijvoorbeeld van een medewerker die ik heb proberen te helpen. Daaruit put ik energie.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's