Met de oprichting in 1918 kent Hoppenbrouwers Elektrotechniek een lange geschiedenis. Begonnen als klein garagebedrijfje, herbergt de Kreitenmolenstraat
in Udenhout nu een bedrijf in de elektrotechniek met 200 medewerkers onder leiding van algemeen directeur Henny de Haas. Bij dit bedrijf genieten de medewerkers de hoogste prioriteit. Immers zij zijn de motor van een goed draaiende machine.
Tevreden medewerkers
'Ik weet nog dat ik bij Hoppenbrouwers kwam, dat ‘slechts’ 60 medewerkers telde. In eerste instantie keek ik enigszins denigrerend op het bedrijf neer', zo vertrouwt De Haas ons toe. 'Maar al snel werd me duidelijk dat de aanpak van Hoppenbrouwers aansloot bij mijn managementfilosofie. Dat de basis van een goed bedrijfsresultaat begint bij je eigen tevreden medewerkers. Hier ligt de toekomst.' De Haas is gebleven om niet meer weg te gaan en ging aan de slag met datgene waarvan de basis toen al onbewust was gevormd, namelijk ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ (MVO). De Haas: 'Voor ons is deze werkwijze nooit anders geweest, echter nu is er een officiële naam voor bedacht. Het zit in de genen van het bedrijf en het zit in de genen van de mensen die hier werken. Het is een vanzelfsprekend onderdeel in onze dagelijkse bedrijfsvoering.' MVO betekent dat je naast het streven naar winst ook rekening houdt met het effect van de activiteiten op het milieu. Daarnaast is het menselijk aspect zowel binnen als buiten het bedrijf van belang. Deze drie zaken moeten gezond in evenwicht zijn. Dat zorgt voor betere resultaten voor het bedrijf én de samenleving.
Bewustwording
Zijn managementstijl zou je dualistisch kunnen noemen. Hij combineert geduld met veeleisendheid. Focus met flexibiliteit en geloof in cijfers met een sterk geloof in mensen. Gestructureerd organiseerde hij het bedrijf in zelfstandig werkende teams onder leiding van teamleiders die advies aan de directie kunnen vragen. Het zijn allemaal kleine ondernemingen op zich, waarbij eigen initiatief en verantwoordelijk ondernemerschap worden toegejuicht. Het personeel krijgt veel vrijheid van handelen en er is veel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling. 'Een medewerker die goed in zijn vel zit, draagt dat uit naar zijn klanten, met een positieve wisselwerking als gevolg. De goede omzetcijfers komen dan vanzelf aan het einde van de rit', aldus De Haas. 'Op het beoordelingsformulier bepaalt de omzet slechts tien procent van de eindscore.' Belangrijker is of je wel een goed ‘hopje’ bent en voldoet aan een tiental punten die hieronder vallen; of je een collega behandelt zoals je zelf behandeld zou willen worden tot punten als flexibiliteit en eerlijkheid. 'We beseffen dat dit subjectief is, maar het brengt wel een bepaalde discussie op gang. Het zorgt voor bewustwording en daarmee draagvlak.' Henny de Haas vergelijkt het graag met de wielersport: “Alleen met een winnaarmentaliteit maak je kans om in een kopgroep terecht te komen. Wie fietst om alleen maar mee te fietsen, eindigt gegarandeerd ergens achteraan. En zoals het in de fietssport werkt, werkt het hier en overal elders. De weg moet kloppen. Zodra iemand op de goede weg zit, hoeft hij niet meer na te denken en kan hij zich concentreren op de snelheid en kwaliteit van het fietsen.' Het is duidelijk dat MVO bij Hoppenbrouwers alle aandacht heeft. 'Toch zijn we samen met chocoladehagel fabrikant Delicia en Vollenhoven Olie Technologie een samenwerking aangegaan om dit concept eens door een ISO bril te gaan bekijken. We doen van alles, maar wat doen we precies en waar kan het nog beter? Hieraan werken ook drie studenten, verdeeld over deze bedrijven, die hier deze zomer op af zullen studeren. Er worden concrete acties benoemd en in dit samenwerkingsverband zullen we elkaar scherp houden op de uitvoering hiervan.'
Zorg voor de toekomst
Ook op het gebied van groen ondernemen draagt Hoppenbrouwers een steentje bij. 'Ons pand is voorzien van energiebesparende systemen en we zijn voornemens zonnepanelen te plaatsen. Alle auto’s die voor onze monteurs en projectleiders zijn aangeschaft na 2009 zijn voorzien van een A- of B-label. Tevens hebben we de klimaatverklaring van de gemeente Tilburg ondertekend. Hiervoor werken we samen in diverse projecten met als doel verdere klimaatverandering te voorkomen en de uitstoot van CO2 op termijn drastisch terug te brengen. En onze leveranciers worden beoordeeld op hun ‘MVO-zijn’. Dat aspect weegt mee bij de overweging een relatie aan te gaan. We gaan best ver, maar onze missie is dan ook de beste partner in Brabant te zijn voor de medewerkers, klanten en scholen. Met betrekking tot dit laatste is in oktober 2008, ter gelegenheid van het afscheid van Theo Hoppenbrouwers, het ‘Hoppenbrouwers Stimuleringsfonds voor de techniek’ opgericht. Dit is er op gericht het basisonderwijs te stimuleren techniek in het lesprogramma op te nemen. We willen kinderen bewust maken van techniek in de breedste zin van het woord. 'Ik zou willen zien dat de mensen in onze omgeving dit fonds beter gaan benutten, immers de jeugd heeft onze toekomst', zo besluit De Haas.