Vrouw in Business: Helga Meijer

Ondanks haar bescheidenheid bereikt ze haar doelen. Tevens weet ze de Japanse bedrijfscultuur feilloos naar de Europese markt te vertalen. afgelopen week werd de voormalige HR manager benoemd tot Europees Directeur: ‘Ik ben binnen de organisatie de eerste vrouw op dit level’, zegt Helga Meijer (36). ‘natuurlijk voel ik me gevleid.’


Uitgave: Mei-Juni 2013
Thema’s: Industrie Kunststoffen

Van een HR manager mag je verwachten dat die dicht bij de mensen staat en betrokkenheid en empathie toont. Maar sommigen bezitten die eigenschappen van nature. Zo ook Helga Meijer die zeven jaar de functie van HR manager bij Iris Ohyama in Tilburg bekleedde en zeer recentelijk benoemd is tot Europees Directeur van deze internationale organisatie die zich richt op het vervaardigen van kunststof consumentenproducten en LED-verlichting. Begin dit jaar startte het bedrijf een online webshop.

Samenwerking
‘Ik ben met die menselijke waarden opgevoed’, zegt de kersverse directeur vanaf de showroom vol kunststof opbergsystemen in vrolijke kleurtjes. ‘Het bedrijfsperspectief staat dan wel voorop, maar ik doe zaken met gevoel. Mijn collega’s zijn mensen, geen nummertjes. Ik merk dat deze houding gewaardeerd wordt. Zo kreeg ik gisteren nog spontaan een bamihapje van een medewerker, dat zegt iets. Maar van mij kunnen ze ook regelmatig traktaties verwachten hoor. Ik wil samenwerking bewerkstelligen, geen afstand.’ Helga volgde een opleiding toerisme aan de NHTV en studeerde vervolgens Human Resource Management aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Om zoveel mogelijk ervaring op te doen koos ze ervoor naast haar studie ook nog te werken. Zo belandde ze o.a. op de P&O afdeling bij Philips en Teleperformance en als Account Representative bij Fuji Flexcenter waar haar eerste kennismaking met de Japanse bedrijfscultuur plaatsvond, die zich kenmerkt door saamhorigheid en orde.

Kitscherig of strak
De Tilburgse zakenvrouw die gekleed gaat in een trendy mantelpakje, werkt met negentien verschillende nationaliteiten en schippert elke dag tussen twee werelden: de Nederlandse en de Japanse. Vanuit Japan, waar het hoofdkantoor zit, wordt ze aangestuurd om zaken te realiseren op de Europese markt. ‘Soms botst dat’, legt Helga uit die zelf half Moluks en half Indisch is. ‘Zo houdt de Aziatische consument over het algemeen van speelse, bijna kitscherige ontwerpen waar je in Europa echt niet mee aan moet komen tenzij je een Hello Kitty fan bent. De Europeaan kiest liever voor een strak design dat samengaat met een strak interieur.’ Maar niet alleen de smaken uit de twee werelddelen verschillen, de sociale omgangsvormen ook. Helga weet hier soepel mee om te gaan. Dit talent bleef de afgelopen jaren niet onopgemerkt bij de Japanse directie.

Verrijking
‘Het opbouwen van een persoonlijke relatie gaat in Japan altijd gepaard met respect en vertrouwen’, licht ze toe. ‘Dat laatste moet je overigens verdienen. Zo houdt de Nederlander van een directe benadering zonder omwegen en stelt een Turkse medewerker een gedetailleerde uitleg op prijs. Een Fransman benader ik weer totaal anders.’ Helga vindt haar werkomgeving een verrijking. Als kind wilde ze stewardess worden zodat ze veel kon reizen en kennis kon maken met andere culturen. Stewardess is het niet geworden, maar ze is wel al op veel plekken geweest. Toen een goede vriend van haar enkele jaren geleden onverwacht overleed, kwam ze tot het inzicht dat diepgang en plezier in je leven minstens zo belangrijk zijn als werk. Op dit moment droomt ze van een reis naar Mongolië of Birma. Verder geniet ze van muziek, pianospelen, dansen en uitgaan.

Bazig
Dat de -vooralsnog- enige Europese vestiging op bedrijvencomplex Vossenberg ook multicultureel is ingericht, bewijst een speciale gebedskamer voor moslims. ‘Volstrekt normaal om rekening te houden met andere religies’, reageert Meijer. ‘Moeite heb ik met het feit dat sommige Islamitische medewerkers van het mannelijke geslacht me geen hand willen geven, puur omdat ik een vrouw ben. Bijvoorbeeld met Nieuwjaar. Dat voelt niet fijn, ook al moet ik dat respecteren. Maar er zijn ook Nederlandse mannen die me bazig vinden. Je blijft in een cultuurdiverse omgeving zoeken naar manieren om met elkaar in contact te blijven, wat op zich een enorme uitdaging is. Na een goed gesprek kom je er gelukkig meestal ook wel uit en wordt de soep achteraf niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. ’

Europese markt
Helga reageerde verrast op het voorstel van de Japanse directie om haar tot Europees Directeur te verkiezen. ‘Ik ben binnen de organisatie de eerste vrouw op dit level’, zegt ze op bescheiden toon. ‘Vanuit het Japanse traditionele denken had ik dit niet verwacht. Natuurlijk voel ik me gevleid. Daarbij vind ik het een geweldige kans om het bedrijf in de Europese markt meer body te geven. Ons machinepark wordt uitgebreid en we verwachten de komende jaren de omzet te verdubbelen, wat kan leiden tot 75 nieuwe werknemers. Ook volgen er marketingconcepten die meer gericht zijn op de beleving van consumenten. In het kader van lokalisering ga ik me volop inzetten in het regionale netwerk. Het zou geweldig zijn om samen met andere ondernemers uit de regio meer betekenis te geven aan ondernemend Brabant.’

www.iriseurope.com

< Alle thema's