Ondernemen met Visie: Hans Verhoeven

Meerdere vestigingen, maar niet meerdere gezichten. ‘Wij hanteren één cultuur en één visie’, zegt Hans Verhoeven (57). ‘Als een vestiging eigen producten wil ontwikkelen, zeg ik nee.’


Uitgave: Mei-Juni 2014
Thema’s: Ondernemen met visie

MTD verhuurt tijdelijke waterinstallaties en -infrastructuren over de hele wereld voor megaprojecten zoals de Olympische Spelen, carnaval in Rio de Janeiro en Wereldjongerendagen en lokale events waaronder De Parade en Lowlands. Het bedrijf werd onlangs ook ingehuurd voor de NSS Top in Den Haag. ‘Daar was ik niet bij’, antwoordt Verhoeven als ik hem vraag of hij Barack Obama nog ontmoet heeft. ‘Vergeet niet dat we zo’n duizend projecten per jaar doen. Mijn aanwezigheid bestaat voornamelijk uit het onderhouden van klantrelaties. Soms pik ik iets van het evenement zelf mee, zoals in februari enkele wedstrijden in Sochi.’

Fanatiek
Het bedrijf werd in 1987 opgericht. Verhoeven nam het in 2006 over. Hij ontwikkelde een bedrijfscultuur die zich kenmerkt door betrokkenheid, passie en enthousiasme. Features die hij zelf ook onverbloemd uitstraalt. ‘Als je mij ziet, dan zie je ze allemaal’, typeert de managing director zijn (in totaal) 80 vaste medewerkers. ‘We zijn fanatiek in ons vak. Zonder de grote betrokkenheid en teamspirit van onze vaste groep medewerkers en grote groep ingehuurde freelancers zou het gewoon niet mogelijk zijn om al die projecten over de wereld op tijd op te leveren. Het Remi-syndroom krijgt bij ons geen kans. Als een medewerker voor een project naar New Delhi wordt gestuurd moet hij zich geen seconde alleen voelen. We zijn 24 uur voor hem bereikbaar en reageren onmiddellijk. Elkaar steunen zit in ons. Topwerk richting klanten afl everen betekent dat je allereerst op je eigen team moet kunnen rekenen. Als dat goed zit, kun je je beloftes voor 100% waarmaken.’

WK Voetbal
Zo’n sterke saamhorigheid vraagt om een sterk beleid, lijkt me. ‘Vasthoudend’, verheldert Verhoeven. ‘Mijn visie is simpel: ik wijk niet van mijn koers af. Zelfs als de wereld op haar grondvesten schudt, moet je vasthouden aan je koers. Soms loop je harder, soms langzamer. Als je maar blijft lopen, dat is essentieel. Men noemt mij wel eens inflexibel, daar ben ik het niet mee eens. Ik laat me graag inspireren, maar wel in de juiste richting. Soms vragen klanten of we ook aan aggregaten, verwarmingen of toiletten doen. Geen haar op mijn hoofd, ik peins er niet eens over. We leveren tijdelijke waterinstallaties- en infrastructuren, dat doen we goed en dat willen we zo blijven doen.’ Omgeven door veel concurrenten getuigt deze vorm van vasthoudendheid van lef. Zowel nationaal als internationaal ervaart Verhoeven immers competitie. Desondanks lukt het MTD om koploper te zijn. In Sochi was het zelfs het enige Westerse bedrijf dat rechtstreeks leverde en ‘fysiek’ in de Russische stad werkzaam was. Als kroon op het werk ontving het Tilburgse bedrijf na afl oop van de Olympische Winterspelen twee certifi caten van het Olympisch Comité voor haar professionele werk. ‘Die lijsten we in, wat dacht je’, glimlacht Verhoeven. ‘Nu op naar het WK voetbal in Brazilië, onze volgende grote opdracht. Denk overigens niet dat we enkel op grote projecten mikken. We hebben de lokale en nationale ook hard nodig om te blijven bestaan.’

Succesformule
De grote speler kijkt over grenzen. Maar liefst 90% van de gehele omzet komt uit
het buitenland. ‘Ondanks vestigingen over de hele wereld zijn we een bedrijf met één cultuur en één visie’, onthult de ondernemer - die vorig jaar voor zijn werk welgeteld 157 vluchten maakte - zijn succesformule. ‘Net als McDonalds is onze kwaliteit overal ter wereld hetzelfde. We leveren in alle landen dezelfde wateraansluitingen, al dan niet aangepast aan klimatologische omstandigheden. Toch is 80% van onze materialen identiek. Dat percentage schuift over de hele wereld. Vanuit deze gedachte ben ik sterk anti-afscheidingsbewegend. Als eenvestiging eigen producten en logo’s wil ontwikkelen, zeg ik keihard nee. Het beleid wordt hier aan tafel gemaakt. Blijken ideeën goed, dan praten we verder.’

www.mtd.net

< Alle thema's