Plastica: Oneindig veel inspiratie

‘In ieder gebouw iets van onze decoratieve gevelbekleding en interieurplaten’, dat is de grootste wens van Foke Borg, marketingmanager bij Plastica in Waalwijk. Maak kennis met een sociaal betrokken familiebedrijf dat maatschappelijk verantwoord zaken doet.


Uitgave: Nov-Dec 2015
Thema’s: Duurzaam ondernemen Duurzaamheid Bouw Gebouwen

Het kantoorpand van Plastica oogt licht, futuristisch en sereen. In het naastgelegen Inspiratum, wat meer is dan een showroom, spatten de kleuren en inspiratie van de muren. In een ontspannen huiselijke setting leidt Foke me rond langs oneindig veel mogelijkheden op het gebied van plaatmateriaal voor in- en exterieur. Plastica biedt gevelbekleding in vier materiaalsoorten: hout, steen, aluminium en kunststof. De uitgebreide keuze in materiaal, kleuren en decoren overweldigt me. Foke lacht: ‘Soms maken we onszelf gek, zo veelzijdig zijn onze producten. Het is de kunst om te focussen. Als je iets met je gevel wil doen, moet je hier binnenlopen. Samen met architect, aannemer en eindgebruiker maken we een uiteindelijke keuze. Voor de architect moet vooral de uitstraling mooi zijn, voor de aannemer praktisch te bevestigen en voor de eindgebruiker onderhoudsarm. Uiteindelijk hebben we iedere plaat drie keer verkocht, maar het geeft je zoveel energie om een uniek project op maat af te leveren.’

Voorwaarde
Zakendoen met Plastica betekent zakendoen met een maatschappelijk betrokken organisatie. Het heeft altijd in de cultuur gezeten, directeur-eigenaar Marc Snoeren ademt duurzaamheid. In 2012 is het beloond met het certificaat MVO Prestatieladder Niveau 3. Foke vertelt: ‘Duurzaam is zo’n containerbegrip, de MVO certificering omvat alles. Bij Plastica staan duurzame relaties centraal. Alle producten hebben een lange levensduur en zijn onderhoudsarm, waardoor het bedrijf bijdraagt aan de duurzaamheid van een gebouw. PFEC, FSC en KOMO gecertificeerd materiaal is niet onderscheidend meer, maar een voorwaarde. En Plastica zelf is met zonnepanelen bijna 100% zelfvoorzienend. Onze visie is: hoe eerder we in de productieketen volgens de MVO principes werken, hoe duurzamer het eindproduct wordt.’ Het familiebedrijf is opgericht in 1978, geworteld in Waalwijk en zeer sociaal betrokken. ‘Wij kijken altijd hoe we lokale initiatieven kunnen steunen. Of het nu de lokale sportverenigingen betreft of sociaalmaatschappelijke instellingen’, besluit Foke.

Tekst: Ingrid Roets
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's