Ondernemers met Visie: Kanshebbers op de BOV-trofee

Dit jaar wordt voor de 11de keer de Beste Ondernemers Visie trofee (BOV-trofee) in Tilburg uitgereikt. aangezien een jury, onder leiding van Theo Verhallen van de universiteit van Tilburg, pas begin oktober drie bedrijven kiest die doorgaan naar de uiteindelijke finale op 4 november, laten we hier alle zes de genomineerden aan het woord in onze vaste rubriek ‘Ondernemen met Visie’.


Uitgave: Okt-Nov 2010
Thema’s: Ondernemen met visie Businessevent

De initiator van de BOV-trofee is de Junior Kamer Hart van Brabant. Ralph Thomassen is voorzitter van de speciale commissie die ieder jaar een thema kiest waaraan de te nomineren bedrijven dienen te voldoen. Dit jaar is het thema ‘Klaar voor de toekomst’. De finaleavond vindt plaats bij Poppodium 013 in Tilburg waarbij ook burgemeester Peter Noordanus aanwezig is. De BOV-trofee is uitgegroeid tot een prestigieuze ondernemersprijs in de regio. Onder de oud-winnaars bevinden zich onder anderen Cardan, Jos van den Bersselaar Constructie en IGM Resins. We stellen de genomineerden van dit jaar graag aan u voor, we vroegen hen of ze klaar zijn voor de toekomst.

DESSO
DESSO heeft een uitstekende reputatie opgebouwd als producent van hoogwaardige tapijttegels en kamerbreed tapijt. Stef Kranendijk: 'De creatieve tapijtontwerpen en servicegeoriënteerde aanpak hebben er toe geleid dat wij marktleider zijn in het creëren van tapijtoplossingen voor de Hotel, Marine en Aviation (HMA) sectoren. Daarnaast is DESSO Sports Systems marktleider op het gebied van systemen voor kunstgras en versterkt natuurgras die de perfecte ondergrond bieden voor sport op elk niveau. Wij zijn 100% klaar voor de toekomst. Vanaf 2007 is de weg naar de toekomst ingeslagen door ons het doel te stellen in 2020 volledig Cradle to Cradle® te zijn. Tot op heden hebben we al flinke stappen voorwaarts gemaakt en het gestelde doel lijkt sneller dan verwacht
te worden bereikt. Wij zijn trots de enige tapijtfabrikant ter wereld te zijn die een zilveren Cradle to Cradle®-certificaat heeft verworven voor een gehele tapijttegel. Een unieke start naar een gezonde toekomst voor mens en milieu.'

Van Loon Elektrotechniek
Het in Dongen gevestigde bedrijf heeft zich de afgelopen 10 jaar sterk ontwikkeld.
'Maatschappelijke vraagstukken op thema’s zoals energie, Het Nieuwe Werken, duurzaamheid en regelgeving hebben invloed op ons allen', zegt de ondernemer achter dit bedrijf, René van Loon. 'Technologische ontwikkelingen gaan in hoog tempo. We bestaan bijna 30 jaar, en hebben er een aantal jaren geleden voor gekozen ons te focussen op de zakelijke markt. Onze missie is kortweg ‘ONTZORGEN’ met hoofdletters. Dat is vertaald naar de ontwikkeling van de organisatie, marktbenadering en persoonlijk functioneren van ieder teamlid. Klaar voor de toekomst is van toepassing op de wijze waarop we de klantbehoefte duurzaam weten in te vullen in deel- en totaalprojecten op het gebied van elektrotechniek, beveiligingen en telecommunicatie.'

          Ondernemers met Visie 2

Ingenieursbureau Heemskerk
Al meer dan 40 jaar is het bedrijf actief in het begeleiden van melkveehouders voor een prestatiegerichte, efficiënte en kwalitatief hoogwaardige bedrijfsvoering. Een team van hoog opgeleide praktijkgerichte medewerkers brengt dit middels een drietal kernconcepten in de praktijk: de rundveeverbetering door genetica, voeding en water en tot slot koe en kalfmanagement. Volgens Eric Heemskerk is de kern van het bedrijf om wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische situaties. Die wetenschappelijke kennis én ondersteunende producten garanderen de veehouder jaar in jaar uit een succesvolle bedrijfsvoering. Ingenieursbureau Heemskerk heeft zich altijd gekenmerkt door nieuwe ontwikkelingen te introduceren. Een groot aanpassingsvermogen staat voor een hogere overlevingskans.

Aces Direct
Aces Direct is online leverancier van IT-apparatuur. Tom Coehorst: 'Kun je klaar zijn voor de toekomst? Een lastige vraag, want de loop van de toekomst is nauwelijks vast te stellen. Klaar zijn voor de toekomst is daarom een momentopname. Ook dat is onderdeel van onze visie. De afgelopen periode hebben we met ons businessmodel duidelijke keuzes gemaakt. We namen vier bedrijven over en we pasten de holding structuur aan. Omdat wij er klaar voor waren en omdat de markt - en de economische situatie - het mogelijk maakte. Dit is een bewuste keuze om nichegericht te kunnen blijven werken en optimaal de specialismen (op product- en klantniveau) te kunnen blijven benutten. Met ons huidige businessmodel hebben we een unieke propositie voor de online kopende zakelijke klant, gericht op inkoopgemak, een scherpe prijsstelling en een afgestemd service- en adviesniveau. Medewerkers bieden wij een omgeving met volop ruimte tot groei en ontwikkeling en onze leveranciers bieden wij een afzetorganisatie die in staat is om hun aanbod gedegen te vermarkten. In die zin zijn we op dit moment zeker klaar voor de toekomst.'

Diamant Groep
De allerbelangrijkste reden volgens Robert Bool, directeur van de Diamant Groep, om klaar voor de toekomst te zijn en te blijven, zijn de 3.000 medewerkers van de Diamant Groep. Dit zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die deze door werk en training willen verkleinen; met als uiteindelijk doel een reguliere functie op de arbeidsmarkt. De basis om dit te kunnen doen is door een strategisch beleid te voeren met ondernemersvisie op toekomstige wet- en regelgeving. Hierdoor is de Diamant Groep uitgegroeid tot een breed leerwerkbedrijf. De Diamant Groep heeft daarbij oog voor duurzaamheid door in te zetten op scholing, vakbekwaamheid en (branche)certifi ceringen. Maar ook op milieuonderwerpen zoals duurzaam transport en gebruik van duurzame, verantwoorde middelen en materialen.

Banner Pharmacaps
De focus van het concern is de ontwikkeling en productie van softgels - zachte gelatinecapsules - voor nutritionele en farmaceutische toepassingen. De vestiging Tilburg is verantwoordelijk voor de Europese markt en is volledig zelfstandig met eigen productie, kwaliteitsafdelingen, een forse R&D afdeling en natuurlijk commercie, finance, HR en IT. Sinds 2009 zijn de investeringen gefocust op Product Leadership en het streven om de meest innovatieve softgel leverancier binnen de farmaceutische industrie te worden. De slogan is niet voor niets: ‘Innovation in Encapsulation’. Ofwel in het Tilburgs: ‘Keigoeie capsules moake’. Volgens Sandor Noordermeer, Directeur van Banner in Tilburg: 'De investeringen in R&D hebben de eerste vruchten afgeworpen en garanderen een mooie toekomst voor ons unieke bedrijf.'

< Alle thema's