Vrouw in business: Brigitte Vis

In afwachting van haar herexamen wilde Brigitte wel een paar maanden bijspringen in het familiebedrijf. Ze zou er nooit meer weggaan. Drieëntwintig jaar later leidt ze samen met haar broer het bedrijf.


Uitgave: Mrt-April 2011
Thema’s: Entertainment Vrouw in Business

Wachten op Brigitte Vis is niet bepaald een straf want de vele affiches aan de muren vertellen een boeiend verhaal. Bijna vijftig jaar geleden richtten Jan en Mieke Vis hun Muziek- en Showbureau op. Inmiddels werken vier van hun vijf kinderen in het familiebedrijf en is Jan Vis Agency uitgegroeid tot een begrip in de artiesten- en entertainmentbranche. 

Geboren organisator
'Ik heb het nooit apart gevonden om in de wereld van muziek en entertainment op te groeien,' zegt Brigitte, 'het hoorde gewoon bij ons leven. Als klein meisje droomde ik ervan een hotel te runnen met zalen erbij waar ik optredens kon organiseren. Behalve de liefde voor muziek, had ik ook al jong de drang om te organiseren. Ik herinner me dat ik als examenopdracht voor school een modeshow organiseerde. Eigenlijk hoefde ik die show enkel op papier uit te werken, maar omdat ik benieuwd was naar hoe een en ander in de praktijk zou uitpakken, organiseerde ik de show ook daadwerkelijk. Hoe graag ik de touwtjes ook in handen had, haantjedevoorste ben ik nooit geweest. Ik werkte liever achter de schermen. Het laatste wat ik wilde was in de schijnwerpers staan. Dat is eigenlijk nog steeds zo.'

Gezonde principes
Jan en Mieke Vis gaven hun kinderen gezonde normen en waarden mee. 'Eerlijk zijn en met je beide benen op de grond blijven staan; geen geld uitgeven dat je niet hebt. Dat advies nemen we nog steeds ter harte', lacht Brigitte. 'Ook de typisch Brabantse gastvrijheid werd ons al vroeg ingeprent. Je moet je gasten goed ontvangen; geld in de parkeermeter stoppen of een kilometer verderop moeten parkeren was met andere woorden niet wat mijn ouders onder gastvrijheid verstonden. Daarom vind ik vrij kunnen parkeren naast je pand zo belangrijk. Die wens maakt het zoeken naar een nieuw pand er uiteraard niet gemakkelijker op', verzucht Brigitte. De onteigeningsprocedure met Rijkswaterstaat dwingt Jan Vis Agency op zoek te gaan naar een ander pand. Per 1 juli moet het huidige ontruimd zijn. 'Ik ben al anderhalf jaar op zoek naar een geschikte nieuwe locatie en de zoektocht heeft nu echt alle prioriteit. Jammer eigenlijk, want ik wil mijn tijd en energie liever in de verdere groei van ons bedrijf steken.'

Onmerkbare verschuiving
'Toen Jan Vis Agency veertig jaar bestond, werd naar buiten gebracht dat Jan Dirk en ik de leiding van het bedrijf zouden overnemen. In de praktijk was dit echter al een tijdje het geval. De verschuiving van verantwoordelijkheden gebeurde ongemerkt. In het begin wilde ons pap nog wel eens vertellen hoe wij de dingen moesten aanpakken, maar langzaamaan liet hij het steeds meer op onze manier gebeuren. Van een breuk met het verleden was nooit sprake; integendeel, met het hele team zetten we de koers verder die onze ouders ooit uitstippelden. Ik zat elke ochtend van zeven tot half acht met mijn vader samen om de zaken door te nemen. Eigenlijk voelde de overdracht aan als een natuurlijk proces.'

Doorbijter
'Mijn sterkte als ondernemer? Ik ben volhardend en bijt me vast in de materie. Verder kan ik gemakkelijk het overzicht houden', beantwoordt Brigitte de vraag.  'Ik ben sociaal, wat niet wegneemt dat ik ook streng kan zijn, zij het altijd rechtvaardig. En ik geef duidelijk grenzen aan. Mijn valkuil is misschien wel dat ik de lat niet alleen voor mezelf, maar ook voor anderen, hoog leg. Gelukkig hebben we een fijn team en het is goed om te zien hoe we met z’n allen de schouders eronder zetten. Alle neuzen staan dezelfde kant op en zeker in deze tijd is dat erg belangrijk; ook onze sector heeft immers te leiden onder de crisis. De diversiteit van onze artiesten en de spreiding van onze activiteiten (artiesten, evenementen, discotheken en geluidsstudio) zorgen wel voor meer zekerheid en rust in de tent; dat motiveert dan weer om een extra tandje bij te zetten.'

Quality time
Spelen met haar zoontje van drie is Brigittes vorm van ontspanning. 'Elke vrijdagochtend ga ik met hem zwemmen. Als dat om de een of andere reden niet kan, doen we iets anders wat hij leuk vindt. Vanzelfsprekend wil ik ook tijd vrijmaken voor mijn vriend en voor zijn dochtertje; zij komt elke twee weken naar ons toe. De tijd die wij als gezin doorbrengen, koester ik enorm. Gewoon met z’n allen thuis of leuke dingen doen, daar kan ik enorm van genieten. Wat de combinatie met mijn werk betreft, zoals veel werkende moeders vroeg ook ik me af of ik me schuldig moest voelen toen ik mijn zoontje voor het eerst naar de kinderopvang bracht. Inmiddels weet ik dat een moeder die goed in haar vel zit, alleen maar goed is voor haar kinderen, het gezin en de hele sociale omgeving. Het gaat per slot niet om kwantiteit maar om kwaliteit.'

< Alle thema's