Ondernemen met Visie: Peter van Zelst

Het gesprek met Peter van Zelst is openhartig - ‘Wat ben ik eerlijk vandaag, hè?’ - en levendig. De meest uiteenlopende thema’s passeren de revue. Maar uiteindelijk blijken de thema’s van ondergeschikt belang. Bij Van Zelst draait alles om één ding. Passie. Zijn passie voor mensen staat met stip op de eerste plaats genoteerd.


Uitgave: Aug-Sept 2010
Thema’s: Ondernemen met visie Document management systemen

Binnen het Ricoh Document Center ’s-Hertogenbosch onderhoudt Peter van Zelst het contact met de klanten. Vanuit deze positie informeert hij bedrijven over documentoplossingen waardoor zij sneller en efficiënter kunnen functioneren. Van Zelst: 'Wij bieden onze klanten oplossingen aan om slimmer te werken. Onze producten passen dus in deze tijd. Efficiency en productiviteit zijn daarbij het toverwoord. Ik geloof in echte langdurige relaties. Toevallig gaan de ontwikkelingen in onze branche zo snel, dat we minimaal twee keer per jaar contact moeten hebben met onze klanten. We zijn dus nog gewend om bij hen binnen te lopen.'

Social media
Van Zelst realiseert zich dat hij niet de enige is die ‘contact’ hoog in het vaandel heeft staan. Toch zet hij vraagtekens bij de manier waarop met name jonge organisaties tegenwoordig relaties aanknopen en uitbouwen: 'De ‘social media’ nodigen ons uit om contacten digitaal te onderhouden. Met één druk op de knop kunnen we honderden relaties op de hoogte brengen van onze zakelijke en persoonlijke besognes. Maar hier ligt verarming op de loer. ‘Social media’ blijven ‘middelen’. Echt contact begint als je iemand in de ogen kunt kijken; als iemand voor jou uit zijn toneelstuk stapt. Pas dan verandert het ‘contact’ in een ‘mens’ en wordt het leuk om elkaar te ontmoeten.'

Zakelijke vrienden
Is het belangrijk dat dingen ‘leuk’ zijn? 'Leuk is niet genoeg. Ik geloof in passie. Wie passie heeft voor de dingen die hij doet, is gedreven en energiek. Mijn grootste passie gaat uit naar mensen. Mensen maken me nieuwsgierig. Ik wil ze leren kennen. Persoonlijke en zakelijke contacten lopen bij mij dan ook volledig door elkaar. Met vrienden doe ik zaken en met zakelijke relaties sluit ik vriendschap, ga ik naar het café en op vakantie.' Deze flexibele houding is voor Van Zelst een bewuste keuze. 'Als mens ben je voortdurend in ontwikkeling. Dingen die op het ene moment je nachtrust verstoren, laat je op een ander moment argeloos aan je voorbij gaan. Wie de dingen die hem bezighouden deelt met zijn omgeving, verzamelt als vanzelf de mensen om zich heen die door dezelfde dingen worden geraakt. Je loopt als het ware een tijdje samen op om elkaar te inspireren. Dat voelt goed.'

Passie voor muziek
Minder goed voelde de eerste kennismaking met de muziek. Zijn ouders meldden hem aan voor muzieklessen, omdat zij dit zagen als een opvoedingstaak. Maar voor noten leren lezen en ritmes tikken liep de jonge Van Zelst niet warm. Dat gebeurde wel tijdens zijn dienstperiode, waar hij een swingende saxplek wist te veroveren in de militaire fanfare. 'In die periode werd de saxofoon iets waarop ik me kon uitleven. Toen ik later ook nog zestien maanden in een orkest speelde, ging dat kunstje nog eens met sprongen vooruit. Sindsdien is saxofoon spelen ook mijn passie. Ik wil spelen. Dus ook als snabbel en desnoods voor niks. Mensen die met muziek bezig zijn hebben op mij een extra aantrekkingskracht. Muziek gaat samen met emoties. Het zegt iets over hun persoonlijkheid.' Onlangs maakte Peter van Zelst met zijn saxofoon en Percy Sledge een rondtoer door Europa. 'Voor ondernemers in deze tijd is passie noodzakelijk. Voel je geen passie voor je business, dan is deze gedoemd te mislukken. Dan mis je de gedrevenheid, de vechtlust en het doorzettingsvermogen. Tegenwoordig zit ik bij elke aanbesteding aan tafel met drie concurrenten. Als ik aan tafel ga, ga ik om te winnen. ‘Nee’ is voor mij geen optie. Daarom stel ik de meeste vragen. Ik spreek mijn mogelijke opdrachtgever persoonlijk aan en verdiep me in hem. Met deze informatie kan ik precies aanbieden wat hij nodig heeft. Het is mijn manier om met de opdracht naar huis te gaan.'

< Alle thema's