Column Jaap van Wijlen: Op reis


Uitgave: Dec 2010-Jan 2011
Thema’s: Accountancy Belastingadvies

Stel je wilt een reis maken van Lissabon naar Helsinki. Je vraagt aan mij als adviseur hoe je het beste kunt reizen. Ik stuur je een dik pak papier - een adviesmemo - toe waarin alle mogelijke alternatieven zijn uitgewerkt, met alle voor- en nadelen. Ik kan uitleggen dat lopen vier maanden duurt. Je krijgt er een goede conditie van maar het duurt ongeveer honderd dagen en dat is wat lang. Fietsen kan ook. Je moet een fiets kopen, maar spaart wandelschoenen uit en het aantal overnachtingen is slechts vijftig. Verder kun je denken aan reizen per bromfiets, motorfiets, bus, trein, auto, vliegtuig en metro. Deze laatste komt na een grondige analyse te vervallen want de metro stopt even buiten Lissabon.

Het memo wordt 40 pagina’s dik en laat de keuze aan jou. Je weegt zelf de voor- en nadelen maar af. Ik werk er drie dagen aan, dus breng ik je 24 uur in rekening. Ik vermoed dat je in woede ontsteekt. En terecht. Dat is dus de reden waarom ik als adviseur het ‘waarom’ wil weten.

Ik neem aan dat je goede redenen hebt om van Lissabon naar Helsinki te reizen, maar ik vraag toch even naar het ‘waarom’. Wil je dan mijn advies hierover dan vraag ik natuurlijk eerst: 'Hoe wil je reizen?' als het antwoord is: 'Per vliegtuig', ben ik snel klaar. Waarom per vliegtuig? Vanwege de snelheid natuurlijk. Met een paar vervolgvragen kristalliseert het advies zich al vragenderwijs uit. De eind- uitkomst schrijf ik op een papiertje of in een mail en klaar is kees. Eén uur werk hooguit.

De bange adviseur noemt in zijn advies alle alternatieven, bang voor de vervelende klant die achteraf de adviseur verwijt toch niet alle alternatieven te hebben genoemd, inclusief het lopen. Helaas, dit komt voor en uit angst wordt het loopalternatief geheel uitgewerkt in het advies opgenomen.

Gelukkig zijn wij niet zo bang. In een goed adviesgesprek kom je samen tot een
conclusie. Een advies is niet: 'men vraagt en wij antwoorden'. Het is een duet tussen adviseur en cliënt. Dat maakt het dus mensenwerk en dat maakt het dus leuk.

Reageren? jaap.van.wijlen@bdo.nl

Jaap van Wijlen, Partner BDO ’s-Hertogenbosch

< Alle thema's