Het notariaat stoeit al een tiental jaren met ingrijpende veranderingen. Om te beginnen zorgde het vrij geven van de tarieven in 1999 voor een ware cultuurshock. Notarissen moesten op dat moment pro-actief de markt gaan benaderen. Ze moesten samenwerkingsrelaties aanknopen met makelaars, accountants en banken en werken aan hun naamsbekendheid. 'De notariële sector - en dus ook ons kantoor - heeft hier echt even zijn weg in moeten vinden', zegt Arie Verdijk, directeur van Huijbregts Notarissen. 'De staatssecretaris heeft hier in het verleden weinig op ingespeeld.' Vervolgens deed de crisis zijn intrede. 'Heb je die commerciële vaardigheden dan nog onvoldoende in je vingers, dan leidt dit nog eens tot extra problemen.' Maar Huijbregts Notarissen veranderde haar instelling en ziet de toekomst nu ‘voorzichtig positief’ tegemoet.
Innoveren
Arie Verdijk is de laatste om te beweren dat het veranderingsproces hen gemakkelijk is afgegaan. De crisis heeft de notariële specialist in personen- en familierecht, vastgoed en ondernemingsrecht zwaar getroffen. Wilde de organisatie overleven, dan moesten ‘veranderen’ en ‘innoveren’ de sleutelwoorden worden binnen de organisatie. Verdijk: 'We zijn bezig geweest met kostenreductie. We hebben alle processen op orde gebracht en de producten zodanig uitgewerkt dat deze maximaal inspelen op de vragen van onze cliënten. Daarnaast zijn bezoeken aan makelaars, accountants, banken en andere toeleveranciers nu vaste items op de agenda.' De inspanningen zijn niet zonder resultaat gebleven. Op het laatste landelijke klanttevredenheidsonderzoek scoorde het notariskantoor een 7,2. Deze score was goed voor een negende plaats binnen de juridische dienstverlening, inclusief advocaten.
Integriteit
Verdijk: 'Integriteit is binnen Huijbregts Notarissen een toonaangevend begrip. Het is onze core business om zaken onafhankelijk, objectief en onpartijdig te bekijken. Juist nu ontdekken we dat deze kernkwaliteit sterk in ons voordeel werkt. Goed en intensief samenwerken met de klant is voorwaarde om een kwaliteitsproduct te kunnen leveren. Binnen deze relatie speelt integriteit een belangrijke rol. Wij geven aan wat we kunnen waarmaken en wat niet. Dankzij deze houding zullen wij nooit het gedrag vertonen dat de banken vertoonden voor de kredietcrisis. En datzelfde geldt voor de perikelen rondom de internethype, de beursbubbel en de zogenaamde Nieuwe Economie.
Transparantie
De kredietcrisis heeft bij Huijbregts Notarissen wel gezorgd voor een kritische houding ten aanzien van de logistiek van de eigen producten en processen. 'Meer dan ooit zijn we ervan doordrongen dat alles wat we doen, goed moet zijn. De cliënt moet er mee verder kunnen. Ook de bijbehorende rekening moet kloppen. We moeten die tot in detail kunnen verantwoorden. Dit heeft geleid tot een transparantie waar we trots op zijn. Essentieel onderdeel van integer ondernemen is een eerlijk product tegen een eerlijke prijs.'
Slowbaliseren
Tot slot wil Verdijk nog een kritische noot kraken ten aanzien van het zakendoen in de 21e eeuw in het algemeen. 'De globalisering, het digitaal communiceren en de nieuwe media hebben het tempo opgedreven tot het waanzinnige. Alles moet snel. Mensen praten met elkaar, maar zeggen eigenlijk niets. Dit maakt het bijna onmogelijk om goede producten te ontwikkelen, echte relaties te ontwikkelen en je vak met toewijding uit te oefenen. Het is de hoogste tijd dat we naast ‘globalisering’ ook de term ‘slowbaliseren’ introduceren. Laten we vooral blijven nadenken, voordat we ons laten meeslepen in allerlei hypes. Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers die zich niet laten opjagen, maar de tijd nemen om zich af te vragen wat zij de klant nu werkelijk willen bieden, deze crisis overleven. Bij ons heeft deze bewustwording geleid tot de formulering van onze belangrijkste kernwaarde: ‘Huijbregts Notarissen heeft een werkelijk luisterend oor’.'