Als we de trendwatchers binnen ons vak moeten geloven, staat de toekomst van ons vakgebied op losse schroeven. Het is nog maar een kwestie van tijd totdat recruiters hun baan verliezen aan slimmere en kostenbesparende technologie. Wanneer een sollicitatieproces volledig geautomatiseerd kan worden en kandidaten door een computer geselecteerd worden op basis van de juiste functie-eisen, waar zijn wij dan nog voor nodig? Met het volgen van deze trends, onderzoeken en voorspellingen zien we veel kansen voor het verbeteren van het recruitmentvak. Maar om die verbeteringen te realiseren, is de recruiter zelf van onmisbare waarde.
Mensenwerk
Bij LEF Recruitment zijn we sterk van mening dat recruitment mensenwerk is. Een computer kan niet selecteren op eigenschappen zoals empathie, sympathie en communicatieskills. Een computer kan niet afstemmen op de persoon voor zich, omdat voor het afstemmen tijdens een gesprek twee vaardigheden nodig zijn: kwetsbaarheid en verbinding. Waar technologie volledig op een specifieke wil kan worden ingericht, maakt het ons werk zo mooi dat we in staat zijn om in verbinding te treden met de mensen om ons heen. We beschikken over de bereidheid om nader tot elkaar te komen.
Stroomversnelling
De wereldwijde coronapandemie bracht bepaalde technologische ontwikkelingen in een stroomversnelling. Online contact, automatisering en big data maken een opmars wanneer fysiek contact beperkt mogelijk is. Toch blijkt de behoefte aan menselijk contact niet te omzeilen, want die behoefte behoort tot onze natuur. Daarom zien we technologie niet als een uitdaging noch vervanging, maar als een manier om ons vak efficiënter uit te voeren. Op een manier waarbij technologie en de mens samenwerken, in plaats van dat ze lijnrecht tegenover elkaar staan.
Kansen zien
Ons vertrouwen bracht ons ook bij het lanceren van ons nieuwe platform Expert in recruitment. Een platform voor het mkb en recruitmentprofessionals waar je alle relevante informatie over werving, selectie en matchmaking vindt. De lancering van ons platform is ontstaan omdat we in het landschap van losse schroeven kansen zien. We zien de blijvende toegevoegde waarde van de recruiter. Door kansen te pakken creëer je mogelijkheden, en die mogelijkheden leiden tot groei.