‘Als je twijfelt, durf dan te investeren en de feedback komt vanzelf’, leerde hij van een grote ondernemer uit de regio. Midden in de financiële crisis kocht hij samen met zijn broer Hans (52) Bestronics en investeerde direct in een compleet nieuwe lijn. ‘Iedereen zei: je bent gek. Maar ik dacht: wie wil er straks geen zakendoen met een bedrijf dat een topmachine in huis heeft? Je klant bedienen is een wisselwerking. Soms moet je de eerste stap zetten.’
Nieuwe kick
Slim bekeken. Zo introduceerde hij ook de open calculatie in zijn bedrijf. Je laat toch niet in onze prijzen kijken, luidde het commentaar. ‘Waarom niet?’, weerlegt Anton. ‘Als een klant jou niet gunt wat je verdient, is het geen goede klant. Ik houd van transparantie, ook naar onze eigen mensen. Hoe opener je bent, hoe minder je hoeft na te denken.’ Dat klinkt makkelijk. Maar zo makkelijk vergaat het hem niet altijd. Op het randje van de dood zweefde hij vorig jaar in Spanje. Twee dagen lag hij op de IC. Bijna alles in hem was gescheurd en gebroken. ‘Mijn eerste keer op een motor’, grijnst de Brabander. ‘Eens maar nooit weer.’ Enkele weken later zat hij weer op de zaak. Net als in 2009, na de verkoop van zijn hypotheekketen met veertig kantoren. Ook toen zat hij maar kort thuis. Op zoek naar een nieuwe kick, stuitte hij op het failliete Bestronics. Het enige dat hij toen van printplaten afwist, was dat ze groen waren. Zijn fingerspitzengefühl laat hem zelden in de steek. Bestronics werd genomineerd voor de FD Gazellen Award 2017. WTC-E Zakensociëteit benoemde de broers tot Ondernemers van het Jaar 2019. Het bedrijf stond vorig jaar maar liefst 40 procent in de plus.
Geen moeite mee
De afgelopen maanden nam Anton acht startups onder zijn hoede. ‘Vaak zijn mensen met goede ideeën niet per definitie goede ondernemers. Ik vind het leuk om die tot ondernemer te maken. De vereisten? Visie, out of the box denken en risico’s durven nemen. Dit neemt niet weg dat in mijn carrière alles een succes is geweest. Slikken, loslaten en weer doorgaan, maar wel altijd gestructureerd. Op het irritante af. Loslaten doe ik pas als ik weet dat iets in goede handen is.’ Goed in balans, onbevreesd, geen achilleshiel te bekennen. Zou je denken. Want o als hij fanatiek wordt. Op zo’n moment verlangt hij te veel van zijn mensen. ‘Dan betrap ik me daarop en herpak ik mijzelf. Grappig genoeg ontstaan juist dan de beste discussies. Ik bied ook netjes mijn excuses aan. Daar heb ik geen moeite mee. Laatst hadden we een grote fout in de organisatie gemaakt. Eentje van enkele tonnen welteverstaan. De klant kwam op hoge poten binnen. Dan geef je je fout ruiterlijk toe en los je het netjes. op. Daarmee maak je relaties voor het leven. Ik zie dit niet als schade, maar als investering. Ik verbind ook graag ondernemers met elkaar. Het hoeft niet altijd om jouw product te gaan.’
Brabantse cultuur
Anton werkt samen met Brabantse bedrijven als VDL, GBO Design, KempenPlus, Intelectric, Spinnov Design, Vencomatic, voor de inkoop en als productiepartners. In COVID-tijd kwamen er enkele bedrijven bij die hun productie terughaalden naar Nederland, zoals In-Lite. Anton en regionale ondernemers gaan goed samen. ‘De Brabantse cultuur past bij ons. Met een half woord wordt begrijpen wat er bedoeld wordt, zonder franje. Ook is het makkelijker afspraken maken en worden problemen beter opgepakt als je die ter plekke gaat bespreken. Kwaliteitsborging is lokaal overigens ook beter te doen.’
Kwetsbaar
Met regelmaat gaat Anton samen met zijn broer de hei op om te evalueren. Hun vrouwen gaan mee. ‘Zij spreken ons aan op eerder gemaakte voornemens. Dat werkt heel goed.’ Anton is niet alleen een gedreven ondernemer, maar ook een bezield verbinder. Hij wil meedoen, zijn kennis en netwerk inzetten, bedrijven laten groeien. Ook hierin begint een uitgesproken visie zachtjes aan op z’n plek te vallen. ‘Leuk, maar ook risicovol. Ondernemen maakt je kwetsbaar. Daar moet je tegen kunnen.’
Ondernemerstips
1. Respecteer en koester je lokale keten, zoek het dicht bij huis.
2. Blijf investeren in automatisering, minder personeel maakt minder kwetsbaar.
3. Probeer je klanten flexibel te bedienen, vraag ook wat zíj willen.
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema