Online Academie: Het doorbreken van de zesjes-cultuur

‘Ik ben gek op merken en organisaties die de wereld willen veranderen. Aanvankelijk worden ze genegeerd en geridiculiseerd. Maar omdat ze rotsvast geloven in wat ze doen, gaan ze onverdroten door. Zonder uitzondering blijken het uiteindelijk winnaars te zijn.’


Uitgave: Jan-Feb 2017
Thema’s: Online marketing Ontwerpfase Cursus

Het enthousiasme spat er vanaf als Wim Schuurmans vertelt over excellerende voorlopers en de cruciale rol van early adopters. Maar zijn uitspraak over winnaars geldt evenzeer voor zijn eigen Online Academie. Want al in 2009, lang voor de opleidingswereld toekomst zag in e-learning, verkocht Wim samen met Rian van Gisbergen, online toepassingen en programma’s voor bedrijven en overheidsinstanties.

FD Gazellen Award
‘We waren ervan overtuigd dat leren leuker, makkelijker en efficiënter kon. Met e-learning wordt leren goedkoper, niet gebonden aan tijd of plaats, en 24/7 beschikbaar. Toch omarmden bedrijven niet meteen deze nieuwe manier van trainen. Het kostte behoorlijk wat tijd en investeringen om klanten te overtuigen van de kracht van e-learning’, zegt Rian. ‘Hoewel ze gecharmeerd waren van de mogelijkheden, kozen ze doorgaans toch voor de vertrouwde manier van opleiden’, beaamt Wim. ‘Tussen iets ‘leuk’ vinden en er daadwerkelijk gebruik van maken, zit immers vaak een te slechten drempel.’ Maar toen er eenmaal één schaap over de dam was, volgden er (veel) meer. Zelfs in die mate dat Online Academie in 2016 bij de 100 snelst groeiende bedrijven van Nederland behoorde. Ze ontving hiervoor de FD Gazellen Award en mag zich dus ook de snelstgroeiende opleider van het land noemen.

Klantgerichte programma’s
Aanvankelijk bestond het online aanbod vooral uit praktische cursussen zoals werken met Excel. Maar gaandeweg maakte Online Academie haar handelsmerk van klantgerichte programma’s die vooral ‘bevlogenheid’ als gemene deler hebben. ‘We geloven in de kracht van gedreven medewerkers en loyale klanten’, zegt Wim. ‘Maar je kunt pas bevlogen zijn als je werk je meer energie geeft dan vraagt. Andersom loert een burn-out.’ Dat de programma’s van Online Academie zo aanslaan komt onder meer omdat ze in nauwe samenwerking met de klant ontstaan. Soms worden ze bewust neutraal en algemeen inzetbaar gehouden. Andere keren worden ze specifiek op vraag van de klant ontwikkeld (zoals de CSU-training ‘Hospitality’ waarin medewerkers leren hoe ze klantbeleving centraal zetten). 

Essentie van leiderschap
Naast bevlogen medewerkers streeft Online Academie ook naar inspirerende leiders. ‘We komen in 2017 met een nieuwe reeks trainingen op de markt. Ze zijn gericht op de essentie van leiderschap en worden gegeven door de best beoordeelde managementtrainer van Nederland: Remco Claassen. Bijzonder aan dit programma is dat deelnemers geen online lineair pad volgen dat hen van A naar B brengt, maar hun eigen trainingstraject afleggen. Elke gemaakte keuze zorgt voor weer andere keuzemogelijkheden. Elke ‘ja’ of ‘nee’ genereert een nieuwe zijweg. Kortom, X-learning is een slim systeem dat ervoor zorgt dat cursisten alleen informatie krijgen die toegesneden is op hun eigen situatie.’ Al even enthousiast zijn Wim en Rian over de mogelijkheden van DirectKnow, een app die de gebruiker in minder dan drie minuten de essentie van een bepaald onderwerp bijbrengt. ‘Met DirectKnow kun je bijvoorbeeld meteen zien hoe een machine werkt en wat de aandachtspunten zijn. Heb je nog vragen? Dan kun je meteen online de expert oproepen.’

Samen met de concurrent

Maar het paradepaardje van Online Academie is het Cursus Management Portaal (CMP-online). In deze Cloudoplossing komt alles op het vlak van leren en ontwikkeling samen. Het portaal is toegankelijk voor een vierledige doelgroep: HRD-adviseurs, managers, docenten en medewerkers. Elk met een eigen inlogcode, vinden ze er alle informatie over de online èn klassikale trainingen die binnen het bedrijf of de overheidsinstantie worden georganiseerd. En ook met CMP toont Online Academie zich eens te meer een voorloper, want concurrenten hebben de mogelijkheid om bij dit platform aan te sluiten. ‘Als we beweren dat we maximaal willen bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, zou het krom zijn alleen ons eigen aanbod in de portal op te nemen’, stelt Wim. ‘Eigen gewin is ondergeschikt aan het algemeen belang. Ik geloof dat je een hoger doel hebt met je organisatie. En dat doel bereik je eerder door samen te werken. Wat dat betreft is Tesla het ultieme voorbeeld. In een streven naar duurzame mobiliteit en energie delen zij hun kennis met de rest van de wereld om samen het doel te bereiken.’ ‘Wim is altijd al een verbinder geweest, dus ook in onze eigen business’, beaamt Rian. Maar wat als cursisten eerder voor het aanbod van de concurrentie kiezen? ‘Dan moeten we met onze eigen content aan de slag. Het houdt ons scherp’, glimlacht ze.

Verleg je horizon
Het nieuwe logo van Online Academie geeft perfect weer waar het bedrijf voor staat. Het logo bestaat onder meer uit een figuur die voor zich uit kijkt naar de verre horizon. De onderliggende boodschap is dat tussen hier en ginds altijd ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Tegelijk staat de horizon symbool voor het doorbreken van de zesjes-cultuur. ‘Bevlogen medewerkers streven op zijn minst naar een negen. Ze willen excelleren om klanten gelukkig te maken. Want dat is het uiteindelijke doel. Geluk is de essentie. En wij doen in geluk’, aldus Wim en Rian.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's