Volgens Detron-oprichter (op het visitekaartje staat ‘aanvoerder’) George Banken wordt service de bepalende factor bij het kiezen van een IT-partner. Bedrijven waarderen immers in toenemende mate service en hebben meer behoefte aan dienstverlening dan aan techniek. Het belang van empathie, hospitality en communicatie zal dan ook exponentieel toenemen. Laat dit nu echter juist de aspecten zijn waarop techneuten traditioneel minder goed scoren en men begrijpt wellicht waarom de omschakeling van ‘puur technologische’ naar ‘dienstverlenende’ sector dé uitdaging is die de IT- en telecommunicatiesector te wachten staat.
Geïntegreerd
“De markt evolueert razendsnel richting geïntegreerde communicatie. Daarnaast is er een verschuiving merkbaar van vaste naar mobiele telefonie. Maar de belangrijkste ontwikkeling in de telecomsector is toch wel VoIP”, stelt George. Telecomaanbieders krijgen het echt moeilijk. De traditionele telefonie wordt ‘opgegeten’ door op internet gebaseerde telefonie en alles wat ermee te maken heeft. Het is een techniek die goedkoop en betrouwbaar is en waarmee je ook nog eens langer vooruit kunt. Niemand zal nog ontkennen dat het vaste telefoontoestel het veld ruimt voor mobiele telefoons. Maar dat eenzelfde verschuiving ook merkbaar is aan de data-zijde, is toch wel opmerkelijk. Mobiele telefoons zijn kleine computers geworden en ook in het bedrijfsleven zie je steeds meer mensen gebruik maken van iPads en PDA’s.”
De cloud
“Op IT-vlak prevaleert cloud computing. Vooral ‘cloudwerkplekken’ zijn in opkomst. Concreet betekent het dat gegevens niet meer op je laptop staan maar uit de cloud worden gehaald. Als je laptop onverhoopt gestolen wordt, beschik je dus toch nog over je gegevens. Banken en verzekeringen hadden als eerste te maken met stringente veiligheidsmaatregelen en werden van overheidswege verplicht hun dataopslag redundant uit te voeren. Sindsdien zijn tal van andere sectoren hen daarin gevolgd. Een redundant netwerk zorgt voor de veilige opslag van bedrijfsgegevens én garandeert continuïteit. ‘Redundant’ houdt namelijk in dat het netwerk aan twee kanten is aangesloten. Als er aan de ene kant een storing optreedt waardoor het netwerk uitvalt, zorgt de andere aansluiting ervoor dat alles blijft functioneren. Een dagenlange storing, zoals een tijd geleden bij Vodafone, kan bij dit soort bedrijfsnetwerken nooit optreden.”
Bring your own device
“Geheel volgens Het Nieuwe Werken waarbij flexibiliteit en zelfstandigheid vooropstaan, hanteren bedrijven ook steeds vaker het ‘bring your own device’-principe. Waar werkgevers vroeger één type laptop of één type pc ter beschikking stelden, laten zij tegenwoordig de keuze over aan hun medewerkers. Die krijgen een bepaald budget en kunnen zelf kiezen met welk materiaal zij willen werken. Dat kan bijvoorbeeld een laptop, iPad, tablet of blackberry zijn. Deze flexibele opstelling gaat wel gepaard met een zeker veiligheidsrisico. Gelukkig kan dit gemakkelijk worden opgevangen met beheersen management software die ervoor moet zorgen dat data niet worden gestolen en het apparaat op afstand onbruikbaar wordt.”
Positief hacken
“Malafide technieken houden jammer genoeg bijna gelijke tred met technologische ontwikkelingen. Datacriminaliteit en identiteitsfraude vormen dan ook de grootste bedreiging van de sector. In het eerste geval gaan hackers aan de haal met bedrijfsgegevens; in het tweede verschaffen ze zich toegang tot je bank- en privégegevens. Ik weet eigenlijk niet wat het ergste is”, verzucht George. “Zowel bedrijven als particulieren zijn zich te weinig bewust van de kwetsbaarheid van hun gegevens. Thuis doe je voor- en achterdeur op slot als je weggaat, maar bedrijfsgegevens staan vaak onbeschermd op het netwerk. Te vaak gaat men er vanuit dat een password en een antivirusprogramma volstaan om hackers af te houden. Wij maken soms gebruik van eigen hackers om op een positieve manier te laten zien hoe gemakkelijk hacking is. Soms vragen bedrijven zelf om de betrouwbaarheid van hun netwerk en klantgegevens te testen. Dat is zeer zeker een positieve evolutie. Immers, pas als de awareness van veiligheid en de bewustwording van het potentieel gevaar toenemen, kunnen we praten over mogelijke oplossingen.”