Krapte op de arbeidsmarkt, grondstoffentekort en logistieke problemen. De strubbelingen van Adeco zijn niet wezenlijk anders dan die van andere ondernemers. Maar omdat de gebroeders De Cocq nu eenmaal liever in oplossingen denken dan in problemen, wil Stephan het vandaag ook over mogelijke uitwegen hebben. Adeco ontwerpt, installeert en onderhoudt industriële automatiseringsprojecten. De meeste klanten zijn bierbrouwerijen.
De kracht van de regio is nu
‘Zo’n 98 procent van onze omzet komt uit het buitenland’, vertelt Stephan. ‘Omdat we door corona niet konden reizen, daalde de omzet met zo’n 80 procent. Om dat in de toekomst te voorkomen, willen we meer in de regio ontplooien. Daarbij werken we liever op basis van wederkerigheid, dan op basis van de laagste prijs. We gaan dus graag in zee met leveranciers die in de toekomst ook iets van ons afnemen. Daarin hebben we behoorlijke stappen gemaakt.’
Uit hetzelfde hout
Alexander: ‘Regionaal hebben we weinig naamsbekendheid. Ik kom in alle brouwerijen van de wereld maar ik ben nog nooit op de hoek bij Heineken geweest, terwijl ik zeker weet dat wij ook daar iets kunnen toevoegen. Wij hebben altijd projecten gedraaid in Afrika, de Caraïben en het Verre Oosten. Dat heeft ons inventief en fl exibel gemaakt.’ Stephan: ‘Onze mensen zijn uit hetzelfde hout gesneden. Wij starten hier het project op, aan het einde van de rit sturen zij ter plekke de lokale werknemers aan. Daar moet je ook wat avonturiersbloed voor hebben.’
Beroepsmilitair
Dat type bloed stroomt ook door de aderen van Stephan en Alexander. Voordat zij in de zaak stapten, hadden ze al veel van de wereld gezien. Beiden dienden in het leger en Stephan was zelfs jarenlang beroepsmilitair. ‘Daarna heb ik binnen Adeco alle afdelingen doorlopen’, vertelt Stephan. ‘Ik heb mijn vader toentertijd heus wel gevraagd of hij niet een ander klusje voor me had, maar nu ben ik blij dat ik binnen het bedrijf overal kennis van heb.’
TEKST: RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE: KEES BENNEMA