Met het Belevingscentrum in Veghel laat het bedrijf bovendien precies zien waar het goed in is. 'Intelligente, kostenbesparende totaaloplossingen die efficiënter werken en communiceren. Er is zoveel mogelijk, ook op kleinere schaal. Veel mensen denken dat Voice over IP (VoIP) alleen geschikt is voor bedrijven als Philips of Corus, terwijl er tegenwoordig goede oplossingen zijn voor kleine bedrijven.'
Persoonlijke benadering
Er zijn veel mogelijkheden op het gebied van telecom. Engelse termen als VoIP en Unified Communications klinken interessant maar ook ver van het bed. 'De telefooncentrale is al lang geen kastje meer met snoeren, alles gaat digitaal tegenwoordig. Bedrijven willen weten wat geschikt is voor hen. Wij hebben kennis van alle middelen die er zijn. We luisteren goed naar wat de klant wil en zorgen voor een passende oplossing. Daarvoor moeten we het vertrouwen van de klant winnen. Die moet geloven in onze aanpak.'
Voelen en proeven
'Je kunt wel uitleggen hoe alle oplossingen in elkaar steken, maar dan nog is het moeilijk om je er een voorstelling van te maken', merkte Van Wijk. 'Daarom besloten we om een Belevingscentrum te bouwen. Hier laten we precies zien wat we bedoelen. Wat heeft het voor voordelen om al je communicatie- en datastromen te bundelen? Hoe gaat een videoconference in zijn werk? Wat gebeurt er als iemand je belt via een ip-verbinding? Hoe maak je optimaal gebruik van alle nieuwe ontwikkelingen op communicatie- en datagebied? Van Wijk maakt het haar klanten graag gemakkelijk. Daarom laten we in Veghel zien, voelen en proeven hoe telecom werkt.'
Investeren en besparen
Maar kost dat dan niet heel veel geld? 'Natuurlijk moet je investeren', antwoordt de directeur. 'Maar het levert altijd besparingen op onder aan de streep. Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld meerdere locaties heeft, die ieder een eigen telefoonnummer hebben, kost ieder telefoontje 13 cent. Wanneer we de locaties digitaal koppelen, kost doorverbinden niets. Tel uit je winst. Bovendien betekent een geautomatiseerde telefooncentrale vaak dat bedrijven kunnen schrappen in de uren van hun telefonistes.'
Goede basis
Van Wijk Telecom gaat verder dan data en telefonie. 'Wij bieden totaaloplossingen. Vaak komt er veel meer kijken bij een nieuw telefoniesysteem dan alleen het aansluiten van wat telefoons en het trekken van snoeren. Het liefst bekijken we de bouwtekeningen, nog voor een gebouw er staat. Er zijn zoveel facetten waar je niet omheen kunt. Waar loopt de bedrading? En waar plaats je de servers? We houden overal rekening mee en creëren een goede basis. Die is onontbeerlijk. Je wilt kunnen vertrouwen op je data- en telefoniesysteem, want je bent ervan afhankelijk. Zonder goede basis, kun je dat niet garanderen.'
Regie houden
Maar Van Wijk Telecom werkt ook in bestaande panden. 'Wanneer we in een bestaand bedrijfspand werken, kijken we goed om ons heen. Moet dat verouderde plafond er sowieso uit? Dan schakelen wij daar iemand voor in. Is het hoog tijd voor nieuwe kantoormeubelen? Wij kennen een goed bedrijf. Maar wíj coördineren alles. Zo houden we de regie. Dat heeft als voordeel dat het plafond er bijvoorbeeld niet drie keer uitmoet en dat de klant alles in een keer goed aanpakt.'
Samenwerken
Een partij waar Van Wijk Telecom nauw mee moet samenwerken is de automatiseerder. 'Veel communicatiestromen lopen tegenwoordig via een netwerk. Niet elke automatiseerder is daar blij mee. Dat kan wel eens lastig zijn, aangezien het een intensieve samenwerking is.' Van Wijk gelooft in partnerships. “Door samen te werken proberen we voor alle facetten van een project een passende oplossing te vinden. Vooral op het gebied van elektra, beveiliging, camerabewaking, telecommunicatie en automatisering hebben we goede samenwerkingsverbanden opgebouwd.'
Durven investeren
In de toekomst nog meer vestigingen openen, dat is de ambitie van directeur Norbert van Wijk. 'Eerst gaan we onze huidige vestigingen nog meer uitdiepen. We willen bijvoorbeeld zelf engineers in dienst nemen. Op die manier kunnen we nog betere service bieden en blijven groeien. Maar eerst willen we graag stilstaan bij de nieuwe ingeslagen weg met het Belevingscentrum in Veghel. We nodigen alle geïnteresseerden uit om bij ons te komen beleven, zien en voelen hoe telecom werkt.'