Kansen zien kun je volgens Rob niet leren. ‘Je hebt het of je hebt het niet. Het helpt echter als je niet sec naar je product kijkt maar als je een product of dienst in een groter verband probeert te zien. Tunnelvisie maakt kansen onzichtbaar; een helikopterview zorgt juist voor het tegendeel. Pas wel op dat je de focus niet verliest want zonder focus verdwijnt de diepgang en ben je aan het afromen.’
DNA van het product
‘Nadat ik in 2005 mijn autobedrijven succesvol had verkocht, nam ik de nodige tijd om te overdenken wat ik wilde en kon. Pas drie jaar later besloot ik dit concept (de soupserver) in de markt neer te zetten. Een uitgebreid marktonderzoek is daar aan voorafgegaan. Om te slagen is het immers van essentieel belang om aan de andere kant van de tafel te gaan zitten en je in te leven in je doelgroep en je product. Begin met naar de markt te kijken. Vertaald naar Vendinova betekende het dat we de soepmarkt onder de loep namen, om vervolgens tot het besluit te komen dat het om een groeimarkt ging. Wereldwijd wordt namelijk meer soep gegeten dan cola gedronken. Daarna gingen we de profi elen van alle leeftijdsklassen in kaart brengen. Wat associëren we met twintigers, dertigers, veertigers? Wat zijn hun hobby’s? Wat vinden ze belangrijk? Welke waarden streven ze na? Welke status? Breng met andere woorden elk segment van je doelgroep in kaart om zo tot een volledig beeld te komen. Naderhand werden alle profielgegevens bij elkaar gegoten en ontstond op die manier een soort dresscode: de kern waar alles om draait. Pas als de dresscode van je doelgroep, product etc. nauwkeurig is vastgelegd, kan men het (laten) vertalen naar het design - het DNA - van het product. Het sterke aan deze oefening is dat dit denken toepasbaar is in alle sectoren, voor elk product en elke vorm van dienstverlening.’
De goede dingen
‘Bruggen slaan en kritisch blijven kijken naar jezelf’, antwoordt Rob op de vraag wat zijn sterkte is. ‘Doe niet alleen de dingen goed, maar doe ook de goede dingen. Blijf doen waarin je goed bent maar ga voor het overige op zoek naar mensen die het beter doen dan jijzelf. Pas dan kan een organisatie ontstaan die sterk genoeg is om je toe te laten de dingen te doen die je graag doet. Zoek geen schaduw van jezelf, maar streef naar complementariteit. Omring je met medewerkers die voor aanvullende kennis zorgen. Wees bereid iets daartegenover te stellen als je hen aan je bedrijf wilt binden. Het is bijvoorbeeld de overweging waard om hen aandelen in het bedrijf te geven. Dat je medewerkers de nodige inspraak moet geven, spreekt uiteraard voor zich.’
Sectoroverstijgend
Op welk vlak heeft zijn professionele carrière in de automotive sector bijgedragen
aan het huidige succes van Vendinova, vragen we Rob. ‘Het heeft me eens te meer doen beseffen dat je niet voor de klant moet invullen wat zijn eventuele behoefte is. Denk niet ‘dat is misschien wel iets wat de klant mooi kan vinden’. Vraag het hem gewoon! Het maakt niet uit om welk product het gaat. De klant voorop is een mooie gedachte, maar het blijft vaak bij een gedachte. Ook sectoroverstijgend is het een feit dat het altijd om mensenwerk gaat. De uitdaging om samen een mooie prestatie neer te zetten en kijken hoe het nog mooier of beter kan, is overal van kracht.’