Ondernemen met visie: Laurens simonse

Volgens Laurens Simonse hebben de vier D’s - Drive, Doorzetten, Discipline en Durf - ertoe geleid dat hij al voor zijn twintigste een succesvol ondernemer was en voor zijn dertigste drie bedrijven had. En nog steeds is de wil om te groeien, onverminderd groot.


Uitgave: Mei-Juni 2014
Thema’s: Ondernemen met visie

‘Ik ben een bouwer en geen bestendiger’, zegt hij zelf. ‘Mijn sterkte is nieuwe dingen creëren of varianten op bestaande dingen bedenken.’ 

10% idee - 90% uitvoering
Maar welke rol speelt visie in zijn succesverhaal? Want als je tijdens het schrijven
van je scriptie al beseft dat je - gezien de toenemende vergrijzing - studenten beter al in een vroeg stadium aan jou kunt binden, getuigt dat onmiskenbaar van inzicht. ‘Je moet natuurlijk wel een idee hebben, maar succes wordt voor 10% bepaald door het idee zelf en voor 90% door de uitvoering. Dus kun je beter een B-klasse idee hebben met een A-uitvoering dan vice versa. Je hoeft geen visionair te zijn om te weten wat er in de wereld en je eigen branche speelt. Wie goed luistert, de krant leest en met andere ondernemers praat, weet voldoende. Wat telt is dat je altijd twee stappen vooruitdenkt. De wereld verandert sneller dan ooit. Terwijl je nog aan het innoveren bent, moet je jezelf al afvragen of de toegevoegde waarde die je vandaag biedt, ook nog over twee jaar geldt.’

Personal branding
‘In onze eigen branche bijvoorbeeld ben je allang niet meer onderscheidend als je
louter het poppetje bij de vacature brengt. Dus moet je iets anders gaan bedenken. Dan heb je de keuze tussen meer volume tegen een lagere marge of meer toegevoegde waarde bieden. Met Laurens Simonse Groep hebben we gekozen voor het laatste. Daarom zijn we naast arbeidsbemiddeling gaan focussen op talentontwikkeling.’ Want zoveel is zeker, personal branding wordt volgens Laurens de onderscheidende factor op de arbeidsmarkt. ‘Gemiddeld veranderen jongeren om de anderhalf jaar van baan, dat kan zowel binnen als buiten het bedrijf zijn. Ze doen een beroep op detachering en arbeidsbemiddeling of kiezen zelf voor een nieuwe uitdaging. Werken aan de eigen marktwaarde wordt dus steeds belangrijker. Het gevolg is dat arbeidskrachten gedwongen worden om na te denken over hun sterktes en zwaktes, over wat ze willen bereiken en over de opleidingen die hen naar dat doel kunnen brengen.’ 

Organische wereld
‘Niet eerder was de bedrijfswereld zo organisch. Nieuwe bedrijfjes ontstaan in snel tempo en verdwijnen soms even snel. Wat vandaag in is, kan immers morgen passé zijn. Als ik naar onze eigen organisatie kijk, doen we vandaag slechts voor 10% wat we vijf jaar geleden ook al deden. Het is zaak mee te bewegen met de dynamische wereld zoals we die vandaag kennen. Dus zijn ondernemers op zoek naar medewerkers die dat kunnen. Met starheid kom je niet ver meer. Zelfs branches die zich van oudsher ‘veilig’ voelen (notarissen, accountants, advocaten enz.) beseffen dat ook zij meerwaarde zullen moeten bieden, willen ze zich van hun concullega’s onderscheiden.’ Hoe zit het eigenlijk met de huidige arbeidsmarkt? ‘Die is zeer divers’, antwoordt Laurens. ‘Enerzijds zijn er beroepsgroepen waar je de kandidaten niet op tijd kunt aanslepen (IT, werktuigbouwkunde en elektra), anderzijds is er de groep laaggeschoolden die het steeds moeilijker krijgt en niet snel een andere baan vindt. Het creëert een nieuwe sociale onderkant.’ Hoe je aan die dubbele problematiek kunt tegemoetkomen? ‘Wat de eerste groep betreft, vind ik dat men opleidingen als IT veel aantrekkelijker moet profileren. Het beeld van de solitaire IT-nerd is volkomen achterhaald. Jammer genoeg missen overheidsinstellingen doorgaans een commercieel denken. Ze zijn het niet gewend zichzelf te promoten, wel om een goed product te leveren. Wat de groep betreft die moeilijk aan de bak komt, denk ik dat financiële prikkels al een hoop kunnen veranderen. Daarnaast is omscholing vaak essentieel en onze organisatie begeleidt kandidaten bij dit proces’, aldus eigenaar Simonse.

www.lsg.nl

< Alle thema's