Ondernemen met Visie: Peter van den Bosch

Met lef, volharding en overtuiging haalde Peter van den Bosch meermaals de finish van de Dakar-rally. Eigenschappen die hij ook zakelijk met succes inzet. Hij durft gewaagde strategische keuzes te maken en volhardt in de overtuiging dat het genomen besluit het juiste is.


Uitgave: Mei-Juni 2016
Thema’s: Ondernemen met visie Transport & Logistiek Transport

De afgelopen achttien jaar nam de directeur van Van den Bosch Transporten inderdaad een aantal beslissingen die durf, visie en overtuiging vroegen. Zo besloot hij te focussen op intermodaal transport op een moment dat dit bedrijfsonderdeel voor de kleinste omzet zorgde. En in het heetst van de crisis aarzelde hij niet anticyclisch te investeren. Zijn jongste wapenfeit is de opening van vestigingen in Dubai, Ghana en Zuid-Afrika. ‘Een enorme groeimarkt die echter ook grotere ondernemersrisico’s inhoudt.’

Servet of handdoek?
‘Toen ik in 1998 het estafettestokje van mijn vader overnam zijn we op aangeven van onze klanten, meer internationaal gegaan’, aldus Peter. ‘Het was het servet of het tafellaken. Regionaal blijven of een internationaal netwerk uitrollen om klanten beter te kunnen bedienen. Gestuurd door de juiste managementinformatie hebben we toen resoluut de internationale kaart getrokken. In eerste instantie hebben we alles afgestoten wat niet droge of natte bulk was. Vervolgens zijn we het agressieve overnamepad ingeslagen. Anders gezegd, we namen transportbedrijven over die actief waren in werkgebieden die wijzelf minder bedienden. Doorgaans ging het dan om familiebedrijven die wilden verkopen.’

Drastisch snoeien
‘Een tweede belangrijke beslissing kwam er toen de Oost-Europese grenzen open gingen (2004). Om de moordende concurrentie in het wegtransport tegen te gaan, besloten we in vijf jaar tijd 50% van onze omzet te halen uit intermodaal transport (boot en trein). Dat hield een enorme uitdaging in, want op dat moment zorgde het containertransport voor het kleinste deel van onze omzet. De gemaakte keuze impliceerde bovendien dat we drastisch moesten snoeien in het aantal vrachtwagens én chauffeurs. Een gewaagde stap, maar we waren overtuigd van ons gelijk. Met intermodaal transport konden we immers ons speelveld aanzienlijk vergroten.’ 

Anticyclisch investeren
‘De crisis trok een flinke streep door onze strategie’, gaat Peter verder. ‘De lage lonen en brandstofprijzen plus het overschot aan vrachtwagens, maakten het wegtransport ineens beduidend goedkoper. Toch zijn we geheel anticyclisch, flink gaan investeren in containers. Het gevolg was wel dat sommige van onze vrachtwagens drie jaar lang stilstonden. Dan is het zaak dat je blijft vertrouwen op de keuze die je hebt gemaakt en dat je verdergaat op de ingeslagen weg. Dat deden we. De tijd heeft ons gelijk gegeven, want na de crisis bleek dat we op het juiste moment hadden ingekocht.’

Afrikaanse groeimarkten
Eind 2015 vestigde Van den Bosch Transporten zich voor het eerst op het Afrikaanse continent (Ghana) en in het Midden-Oosten (Dubai). Begin dit jaar werd Kaapstad toegevoegd aan de lijst. Ook deze stap getuigt van Peters voortdurende drang om anderen voor te zijn. ‘De Afrikaanse populatie neemt exponentieel toe en dat geldt ook voor hun bestedingspatroon. Natuurlijk zijn er de nodige valkuilen als je als eerste containeroperator van die omvang investeert in de lokale infrastructuur en lokale partijen. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met fluctuerende valutakoersen en politieke invloeden. In Europa kennen we dit soort factoren niet. We hebben onze nek uitgestoken en zullen ongetwijfeld ons hoofd nog een paar keer stoten, maar ik ben ervan overtuigd dat ook deze keuze op termijn de juiste zal zijn. We gaan nooit voor de quick win.’

Blijven leren
‘Het lef heb ik van mijn vader meegekregen. Als je daarnaast een aantal beslissingen hebt genomen die goed uitpakken, groeit je vertrouwen in de manier waarop je het bedrijf runt’, antwoordt Peter op de vraag hoe hij als ondernemer is geëvolueerd. ‘Daarnaast vind ik het belangrijk mezelf te blijven ontwikkelen en van anderen te leren. Ik heb constant mensen om me heen die beter zijn dan ikzelf’, lacht hij. ‘Tot slot zou ik iedere ondernemer aanraden een keer deel te nemen aan Dakar. Het doet je beseffen dat je meer aankan dan je denkt en doet je dingen in het juiste perspectief plaatsen.’

Ondernemerstips van Peter van den Bosch:
• Kies alleen de beste mensen voor je team.
• Ken je getallen.
• Durf afscheid te nemen van omzet die niets bijdraagt.
• Zonder doel geen goal, dus stel duidelijke targets.
• Houd goede balans tussen werk en privé.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Jan Sprij

< Alle thema's