De Gruyter Fabriek: Kruisbestuiving tilt bedrijven naar hoger niveau

Van internetmarketing bedrijven en architecten tot fotografen en kunstenaars: De Gruyter Fabriek (DGF) is hét creatieve hart van ‘s-Hertogenbosch en omstreken. Samen kunnen de bedrijven meer dan alleen. De onderlinge kruisbestuiving tussen de huurders zorgt voor spannende combinaties, vernieuwende ideeën, unieke mogelijkheden en biedt volop inspiratie. Projectontwikkelaar de Bossche Investerings Maatschappij (BIM) en zeven (toekomstige) huurders aan het woord.


Uitgave: Nov-Dec 2011
Thema’s: Bedrijfshuisvesting Samenwerking

 

BIM / Helen Martina
'In een omgeving waar creativiteit de ruimte krijgt, bloeit een economie eerder op. Samen jagen wij de economische motor aan', stelt Clemens Bolhaar, directeur van de BIM. 'Wij bieden dan ook graag een plek aan creatief ondernemerschap. Onze doelstelling is om hier binnen drie jaar 1.000 mensen uit de creatieve sector aan het werk te hebben, waarvan tenminste tien procent professioneel kunstenaar.' Één van hen is keramisch kunstenares Helen Martina. Zij huurt sinds negen jaar een atelier in DGF. 'Ik heb deze locatie de afgelopen anderhalf jaar enorm zien opbloeien. Door de komst van meer huurders en de Brasserie is er volop interactie. Ik loop nu veel sneller even binnen bij de buren. Daar is altijd weer iets nieuws te ontdekken. Dat inspireert enorm. Ook krijg ik zelf meer aanloop in mijn atelier, waardoor mijn klantenkring en netwerk worden vergroot.'

DamenRomijn
De creatieve uitstraling, de goede bereikbaarheid en het grotere aantal vierkante meters zijn voor communicatie- en creatiebureau DamenRomijn redenen om in november te verhuizen naar DGF. Maar er is nog een belangrijke overweging: 'Wij geloven in het concept van DGF. Door de ontmoetingen met onze buren verwacht ik dat ons bedrijf een extra impuls krijgt, maar deze ook aan hen teruggeeft', vertelt directeur Bert Damen. 'Op het gebied van bijvoorbeeld digitale magazines en clips lopen wij voorop. Daar kunnen andere bedrijven hun voordeel mee doen. De winst van elkaar inspireren is groter dan de angst voor concurrentie. DamenRomijn heeft veel zin om over deze drempel heen te stappen.'

Youropi.com
'DGF past volledig bij ons bedrijf. Het is een inspirerende omgeving in een stadsdeel dat herontdekt wordt. Voor onze producten zijn wij ook altijd op zoek naar de nieuwste hotspots', aldus Youropi-directeur John van Vroenhoven. Het bedrijf ontwikkelt digitale stadsgidsen over Europese steden. De redactieleden bezoeken zelf alle steden en krijgen input van locals. 'Uiteraard is DGF terug te vinden als aanrader in onze stadsgids over ‘s-Hertogenbosch.' Youropi maakt alles zelf: van content en website tot app. Maar samenwerking met de buren in de toekomst is mogelijk. 'Het gaat goed met ons bedrijf, waardoor we straks wellicht extra ondersteuning kunnen gebruiken. Youropi is omringd met creatieve branchegenoten: voor ons dus een ideale omgeving om te groeien.'

pag 7 Gruyter
Tribal / digibiz

'DGF is echt anders dan een standaard bedrijventerrein. Bij binnenkomst word je direct gepakt door de ziel van het gebouw', vindt Jan Beekwilder, directeur van Tribal Internet Solutions. Eind 2011 neemt het internetmarketing bedrijf samen met concurrent Digibiz zijn intrek in ‘De Jam Fabriek’. 'Het bruist hier volop dankzij een grote diversiteit aan bedrijven. De huurders zijn open en nieuwsgierig. Voor achterdocht is hier geen plaats. De deur staat voor iedereen open en er is ruimte voor ontmoetingen. Dit maakt DGF een bijzonder stimulerende omgeving. Wij geloven dat je door het uitwisselen van kennis het niveau van je eigen organisatie omhoog tilt. Daar profiteren uiteindelijk ook onze klanten van.' 

Drimwerk
'Het is meer dan flirten wat ik doe met mijn nieuwe buren', zegt Perry de Raad, eigenaar van Drimwerk. Dit full service internetmarketing bureau is gespecialiseerd in het ontwikkelen en onderhouden van websites en webpromoties. 'Samenwerking biedt mij de mogelijkheid om nog grotere klanten aan te trekken. Met mijn buren heb ik een gezamenlijke visie over hoe wij klanten het beste kunnen bedienen. Als ik een probleem van een klant zelf niet kan oplossen en ik hem wel kan helpen door te verwijzen naar mijn buren, komt hij de volgende keer ook weer bij mij terug. Het is een kwestie van vertrouwen en het elkaar gunnen.'

Ocs Workplaces
'Een plek die inspirerend is én waar je een duurzame bedrijfsomgeving kan realiseren: de twee belangrijkste redenen waarom wij binnenkort verhuizen naar DGF', vertelt Robbert Starre, directeur van OCS Workplaces. Het bedrijf ontwerpt en realiseert resultaatgerichte inrichtingsconcepten en bedacht The Changing Workplace: een concept voor ‘Het Nieuwe Werken’ waarmee organisaties kostenbesparingen realiseren en het werkplezier van medewerkers vergroten. Starre verwacht veel van de onderlinge samenwerking: 'In DGF krijgen we letterlijk meer ruimte voor onze ideeën. Daarnaast huisvest zij veel bedrijven met wie we onze kennis willen delen en die ons aansporen om nog betere inrichtingsconcepten te ontwikkelen.' 

Zetacom
Zetacom levert innovatieve telecommunicatieoplossingen voor de zakelijke markt en behoort tot de top 3 in haar branche. Sinds 2006 is zij huurder in de DGF, waar onder andere het Zetacom Training Centre is gehuisvest. Sjaak Werkhoven van Zetacom: 'DGF is een toplocatie, dichtbij het centrum en de snelwegen. Daarnaast ademt het gebouw een eigen historie.' Zetacom is inmiddels van het stof en gruis van de verbouwing verlost. 'Onze klanten vonden dit nooit erg, omdat het verhaal achter De Gruyter Fabriek hen erg aansprak. Ik kijk uit naar alle nieuwe bedrijven die zich hier gaan vestigen. Dit levert waarschijnlijk meer business voor ons op, maar dat niet alleen. De vrijdagmiddagborrels in de Brasserie zullen nog een stuk gezelliger worden.'

< Alle thema's