R&P Advies: Klankbord voor ondernemers

Vijf jaar geleden namen Sjoerd Diebels (41) en Roger Koks (36) het Bossche administratiekantoor R&P Advies over, dat al sinds 1959 bestaat. Dankzij hun ervaring in het bedrijfsleven weten zij hoe het is om ‘aan de andere kant van de tafel te zitten’. 'Hierdoor zijn wij geen mensen van de droge cijfers, maar weten we precies waar het in een onderneming om draait', aldus Koks.


Uitgave: Sept-Okt 2011
Thema’s: Administratie Adviesbureau

Na hun opleiding HEAO Bedrijfseconomie waren Diebels en Koks enkele jaren werkzaam voor R&P Advies. Hierna bekleedden zij managementfuncties bij verschillende bedrijven totdat ze in 2006 besloten de handen ineen te slaan en het MKB administratiekantoor over te nemen. 'We wilden niet vanaf nul beginnen en waren al met een deel van de klanten bekend', vertelt Koks. Diebels vult aan: 'De afgelopen vijf jaar hebben wij, mede dankzij professionalisering van onze interne organisatie, onze klantenkring weten te verdubbelen.'

Huisartsenpost
R&P is een NOAB gecertificeerd administratie-en belastingadvieskantoor in de meest ruime zin des woords; van administratie-en loonverwerking, het opstellen van de jaarrekening met bijbehorende fiscale aangifte tot de aanvraag van een bedrijfsfinanciering. Koks: “Ook kunnen wij als adviseur de klant op projectbasis ter zijde staan om de onderneming de gewenste kant op te sturen. Vanuit het principe dat de klant centraal staat, opereert R&P Advies als het ware als een huisartsenpost. Onze kennis is breed, maar bij hele specifieke vragen kunnen wij altijd bij een van onze strategische partners, zoals een gecertificeerd accountant en fiscalist, terecht. Dit werkt efficiënt, omdat wij alleen van hen gebruik maken als het nodig is.”

Laagdrempelig en informeel
De klanten van R&P Advies zijn werkzaam in diverse branches; van bouw, marketing en detailhandel tot onroerend goed, horeca en telecommunicatie. Koks: 'Je krijgt de klant die bij je past. Wij zijn een laagdrempelig en informeel MKB-advieskantoor, waarbij de lijnen kort zijn.' Koks en Diebels kennen dan ook al hun klanten persoonlijk. 'We vormen voor hen een klankbord. Minstens één keer per kwartaal is er contact. Maar gedurende het hele jaar denken wij met hen mee. Verandert er bijvoorbeeld fiscaal iets, dan plegen we gelijk een telefoontje naar alle ondernemers die het aangaat', zegt Diebels. Koks besluit: “Het is belangrijk om niet alleen naar de cijfers van gisteren te kijken, maar ook naar de dag van morgen.'

< Alle thema's