Gras & Groen: Zit het werk tegen, dan is het zo

Onderzoek heeft uitgewezen dat heel wat Nederlanders (maar liefst 33%) ontevreden is met zijn huidige tuin. Gras en Groen heeft zich tot doel gesteld om te zorgen voor tevreden gezichten en een groene leefomgeving. Hoe ze dat doen?


Uitgave: Sept-Okt 2016
Thema’s: Bedrijfshuisvesting Onderhoud Ondernemen

Tuinbezitters die hun tuin (op)nieuw laten aanleggen hebben een hoop vragen. Wordt mijn tuin onderhoudsvriendelijk? Of juist ontzettend duurzaam? Hoe groot wordt mijn terras? En hoe komt het er straks uit te zien? 

In hart en nieren
Het zijn vragen die Mart van den Bersselaar en Gordon van Ooijen elke dag voorgeschoteld krijgen. Met kennis van zaken geven ze antwoord. Want begonnen met tuinwerkzaamheden in 2009, hebben ze inmiddels een hoop expertise in huis. ‘Waarom groen?’, vragen we Gordon. ‘Ik ben ondernemer in hart en nieren, vind het prachtig om van niets iets te maken. Tel daar de liefde voor de natuur bij op en je begrijpt waarom ik in dit vak zit.’ Dat die liefde voor groen meer dan lonend is, blijkt uit het feit dat Gras en Groen in amper zeven jaar tijd is uitgegroeid tot een allround hoveniersbedrijf met 40 medewerkers.

Succesformule
‘Gevraagd naar de succesformule van het bedrijf, antwoordt Gordon: ‘Transparante prijzen, duidelijke garantievoorwaarden, een super (aftersales) service en goede vindbaarheid in Google hebben zeker bijgedragen aan het succes. Maar meer dan wat ook zijn onze medewerkers de aanjagers van onze groei. Met hun respectieve vakkennis en expertise staan zij garant voor een uniek totaalaanbod op het vlak van tuinen en aanverwante zaken.’

Meterverhaal
Het tuinbedrijf stoelt op vier pijlers: Graszoden, kunstgras, schuttingen en hoveniers. In de eerste categorie (graszoden), mag Gras en Groen zich terecht markleider noemen, niet alleen in Nederland maar ook in België. Jaarlijks legt het bedrijf een oppervlakte van ongeveer 25 voetbalvelden. En de graszoden komen zowel in tuinen van 25 m² als 5000 m² terecht. ‘Het heeft voordelen. Veel voordelen’, verklaart Van Ooijen de grote vraag naar graszoden. ‘Enerzijds is het een betaalbare manier om de tuin te verfraaien. Anderzijds maakt het de tuin open en functioneel.’ Dat zijn bedrijf marktleider is, heeft overigens grotendeels te maken met het verdienmodel. ‘Waar de markt tot dan toe alleen een uurprijs kende, kwamen wij ineens met een meterverhaal. Klanten weten dus vooraf waar ze aan toe zijn. We besparen aan de voorkant door in 80% van de gevallen niet vooraf te gaan kijken wat het inhoudt. We nemen het goede met het kwade. Zit het werk tegen, dan is het zo. Die benadering én de garantie dat we binnen veertien dagen kunnen beginnen, wordt duidelijk gewaardeerd door de markt.’

Understatement

‘Naast losse onderdelen, kunnen klanten ook voor het aanleggen van een volledige tuin bij ons terecht. We kunnen het hele tuintraject voor onze rekening nemen’, stelt Gordon, ‘zowel het ontwerpen als het aanleggen en onderhouden van de tuin.’ Een mooie, goede tuin begint volgens hem altijd met een goed ontwerp. ‘In de meeste gevallen is de door de klant gewenste tuinstijl het uitgangspunt, waarbij functionaliteit overkoepelend is. Jonge gezinnen zullen bijvoorbeeld doorgaans voor een kindvriendelijke tuin met weinig borders en planten kiezen. Drukke dertigers en veertigers opteren eerder voor een strakke tuin met veel verharding. En oudere generaties verkiezen toch vaak de klassieke, symmetrische Engelse tuin met haagjes en prieeltjes.’ De
keuze van de klant zorgt vaak voor dilemma’s. Dat de geuite wensen niet altijd praktisch
van aard zijn, is een understatement. ‘Soms willen klanten te veel op te weinig vierkante meters. Of willen ze vanuit onderhoudsoogpunt de volledige tuin verharden.’

Biodiversiteit
‘Goed advies houdt echter in dat je ‘nee’ durft te zeggen’, gaat Gordon verder. ‘Het volledig verharden van de tuin mag niet meer. Door de klimaatsveranderingen staan de straten vaak blank. Dan helpen borders en gazon om het regenwater af te voeren en de druk op de riolering te verlichten. Groene, bloeiende borders worden daarom
weer op waarde geschat en zorgen tevens voor biodiversiteit. Eerlijk advies op maat houdt ook in dat je de klant wijst op duurzame oplossingen die tegelijk onderhoudsvriendelijk zijn.’

Tuintrends voor 2017
Tot slot de vraag welke (toekomstige) tuintrends er nog meer zijn. ‘Een trend die zich voortzet is de binnen-buitentuin. De tuin als het verlengstuk van de woning waarbij tuin en woning naadloos in elkaar overlopen. De keramische tegel is in dat opzicht een gewild item want je kunt hem doortrekken naar buiten. Daarnaast willen mensen zo lang mogelijk genieten van het buiten zijn. Overkappingen, al dan niet met een buitenkeuken en terrasverwarming, zijn daarom eveneens in trek. Het uitbesteden van tuinonderhoud is een laatste trend waar Gras en Groen Hoveniers van profiteert. ‘Een mooie tuin vraagt om goed onderhoud. Toch laten tuinbezitters het nogal eens versloffen. Geen tijd? Geen zin? Te veel werk? Het tuinonderhoud uitbesteden, geeft hen niet alleen rust, maar bespaart hen ook veel tijd. De tuin onderhouden kan periodiek of op afroep gebeuren. En wij komen zowel langs voor het snoeien van bomen als voor het zomer- of winterklaar maken van de tuin’, besluit Van Ooijen.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's