Rabobank 's-Hertogenbosch en Omstreken: Hij had gelijk

‘Het onmogelijke doen we direct. Een wonder duurt iets langer. Vanaf morgen kunnen we toveren.’ Met deze spreuk wees Jan van Hassel klanten subtiel terecht als ze weer eens onverwacht de werkplaats binnenliepen met ‘Het is maar een kleinigheid. Kun je er meteen naar kijken?’


Uitgave: Sept-Okt 2017
Thema’s: Software Banken Mobiliteit

‘Het bordje met de spreuk hing in de fietsenzaak van mijn vader, maar prijkt inmiddels al jaren in onze werkplaats. Puur uit nostalgie overigens, want de klant van vandaag is een stuk beter opgevoed. Hij logt in op planningssystemen en maakt gebruik van een servicepas’, lacht Maurice van Hassel (Profile van Hassel, Rosmalen). In het gloednieuwe Rabobank Adviescentrum vertellen hij en collega Rick Kemps (Kemps Bike Totaal, ’s-Hertogenbosch) over mondige klanten, de opmars van e-bikes, grote leveranciers en nieuwe marktpartijen. Samen met hun accountmanagers Joris van de Langenberg en Gertjan Tienkamp schetsen ze een beeld van wat Maurice ‘een supermooie branche’ noemt.

Vrije keuze
Van druk om de familiezaak over te nemen, was nooit sprake. Ook al waren ze respectievelijk de tweede (Maurice) en derde (Rick) generatie in de fietsenhandel. ‘Sterker nog, het werd me zelfs afgeraden’, zegt Maurice. ‘In eerste instantie wilde ik dan ook timmerman worden.’ ‘En ik wilde naar de lts’, voegt Rick eraan toe. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Met als gevolg dat Rick in 2002, samen met zijn vrouw Mignonne, de Bossche fi etsenhandel van zijn ouders overnam. Een jaar later deed Maurice, samen met zijn vrouw Gerda, hetzelfde in Rosmalen.

Andere kijk
Zowel Kemps Bike Totaal als Profile Van Hassel moderniseerden, optimaliseerden en speelden met verve in op de veranderende behoeften en de veranderende klant. ‘Klanten zijn beter geïnformeerd dan vroeger’, meent Maurice. ‘Ze zijn mondiger geworden. Nemen geen blad voor de mond.’ Rick is het daar niet helemaal mee eens. ‘Diezelfde verzuchting hoorde ik al bij mijn vader. Ik herken trouwens steeds meer van zijn uitspraken, merk ik. Volgens mij is het dus eerder een kwestie van ouder worden en anders tegen de dingen aankijken. Wellicht zijn niet zozeer de klanten veranderd dan wel wijzelf.’

Onze grote troef
Maurice en Rick zijn unaniem: de komst van nieuwe marktpartijen en de manier waarop gevestigde leveranciers hierop reageren, is onmiskenbaar de grootste uitdaging in hun branche. ‘Je ziet dat grote leveranciers hier niet meteen een antwoord op hebben. Ze weten niet goed welke richting ze uit moeten. Zoeken volop naar de juiste strategie. Ze hadden, denk ik, nooit verwacht dat particulieren een elektrische fiets bij ‘mobiele fietswinkels’ zouden kopen.’ ‘Maar hoort bij dit businessmodel niet ook een duurder onderhoudsmodel?’, werpt Gertjan op. ‘Klopt’, antwoordt Rick. ‘En dat besef dringt steeds meer door bij de consument. Onderhoud wordt een bepalende factor. Onze werkplaats is onze grote troef. Dat wij service aan ons product toevoegen, maakt dat we de strijd gaan winnen.’ ‘Aftersales als superservicekanaal’, concludeert Joris.

E-bikes
‘De komst van e-bikes zorgt tegelijk voor extra kansen’, meent Maurice. ‘Met hun software zijn ze namelijk onderhevig aan storingen. En ‘storingen’ betekent een bezoek aan onze werkplaats. Nog meer aftersalesmogelijkheden dus. Daarnaast neemt het marktaandeel van e-bikes in snel tempo toe. Momenteel gaat het om 35 procent, maar sommige prognoses stellen dat e-bikes 80 tot 90 procent van de markt gaan innemen. De redenen voor die exponentiële groei zijn divers. Enerzijds lijkt de jeugd in e-bikes steeds vaker een alternatief voor de scooter te zien. Anderzijds wordt de e-bike steeds meer geïntegreerd in het woon-werkverkeer. Maar of hij effectief deel uitmaakt van een mobiliteitsplan, hangt toch vooral af van de werkgever. Wat is zijn budget? Hoe kijkt hij naar mobiliteit en duurzaamheid? Sinds de afschaffing van het fietsplan doet de overheid immers weinig tot niets om het (elektrisch) fietsen te stimuleren. Daar ligt zeker nog een rol voor haar weggelegd.’ 

Perfecte fusie
‘Profile en Bike Totaal waren aanvankelijk concurrenten’, legt Rick uit. ‘Drie jaar geleden zijn onze retailorganisaties samengegaan onder Dynamo Retail Groep. De ene organisatie had meer financiële middelen in te brengen, de andere liep voorop wat betreft technologische ontwikkelingen. De fusie zorgde voor de perfecte win-win situatie. Het heeft ons bovendien een hoop werk uit handen genomen, want we worden op diverse manieren ondersteund. Denk aan social media, marketing, juridische steun en kassasystemen. Uiteraard is er ook nog het schaalvoordeel, waardoor we scherpe prijzen kunnen hanteren.’

Overhaaste stappen
Zien Maurice en Rick elkaar als collega’s? ‘Zeer zeker’, luidt hun antwoord. ‘We zijn geen concurrenten van elkaar. Leveren elkaar onderdelen of fietsen. We sparren geregeld en vertrouwen elkaar. En hoe evalueren ze de samenwerking met hun rabobankaccountmanager? ‘Ik vind het erg prettig om Joris als sparringpartner te hebben’, antwoordt Maurice. ‘Hij geeft me een schop onder mijn kont of fluit me terug als dat nodig is. Zijn realistische kijk op een situatie maakt dat ik geen overhaaste stappen zet. Wat hij adviseert is niet altijd prettig om te horen, maar achteraf denk ik altijd weer ‘hij had gelijk’. Joris is al een jaar of acht mijn accountmanager en daar ben ik blij om.’ ‘Gertjan en ik zijn nog maar drie maanden aan elkaar gelinkt. Onze relatie is een stuk priller’, glimlacht Rick. ‘Maar ik merk aan alles dat hij onze branche goed kent.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's