Lakwijk Kunststoffen: Mijn rol is enorm veranderd

‘Blijven leren en je durven aanpassen.’ Dat zijn dé ondernemerstips van Mark Lakwijk (47), directeur en mede-eigenaar van Lakwijk Kunststoffen in ’s-Hertogenbosch. ‘Goed werkgeverschap is cruciaal in het succes van ons bedrijf.’ En daarin gaat hij ver.


Uitgave: Sept-Okt 2021
Thema’s: Kunststoffen Maakindustrie Made in Brabant Industrie

Lakwijk Kunststoffen levert aan vrijwel elke branche. Mark somt op: ‘Machinebouw, de bouw, voedingsmiddelenindustrie, scheepsbouw; alleen dienstverleners zullen niet snel bij ons aankloppen.’ Het bedrijf levert met een team van dertig personen halffabrikaten en producten op maat. Van enkelstuks tot grote series. ‘De mogelijkheden van kunststof zijn onbegrensd.’ Het materiaal wordt ingezet vanwege de slijtvastheid, glij-eigenschappen, het geringe gewicht, de chemische resistentie, voedingsmiddelengeschiktheid of andere specifieke eigenschappen.

Continuïteit voor gezinnen
In de regio kent iedereen Lakwijk Kunststoffen, dat inmiddels 45 jaar bestaat. ‘Ook landelijk hebben we een goede reputatie. Onze opdrachtgevers zijn loyaal en meer partners dan klanten. In die samenwerking betekenen we veel meer dan het leveren van een tastbaar kunststofproduct en daar zijn we trots op.’ Mark kwam dertien jaar geleden aan boord. Zijn rol is sindsdien enorm veranderd. ‘Het bedrijf ontwikkelt zich en ik ontwikkel me. In de loop der tijd is een ander type organisatie ontstaan en wordt een ander soort leiding gevraagd.’ En die ontwikkeling staat nooit stil. De focus ligt op continuïteit en relevantie voor de markt. Die continuïteit is van belang voor alle gezinnen die afhankelijk zijn van het bedrijf. ‘Voor hen zorgen we dat we over vele jaren nog steeds een relevant en gezond bedrijf zijn.’ Wat daarvoor nodig is, is voor hem glashelder. ‘Steeds blijven groeien in technische mogelijkheden, automatiseren en robotiseren, waarbij we ons laten leiden door ontwikkelingen in de markt. En tegelijkertijd nooit vergeten dat de kwaliteit van de mensen in ons team het verschil maakt.’

Robbie de Robot
Automatisering is een hot issue in Marks branche. Een nieuw ERP-systeem maakt dat intern alles nog sneller en soepeler verloopt. En in de werkplaats zet hij vol in op robotisering, zoals robots die aan een machine gekoppeld zijn zodat er dag en nacht geproduceerd kan worden. ‘Mijn dochters gaan soms in het weekend mee wanneer ik eens aan de beurt ben om machines bij te vullen. Zij gaven onze eerste robot destijds de naam Robbie.’ Hij legt uit dat machines ook steeds slimmer worden. ‘Ze kunnen zich bijvoorbeeld zelf afstellen voor een volgende serie producten.’ Slim automatiseren doet Lakwijk echter op meerdere manieren. ‘Onze werkplaats heeft een slimme afzuiginstallatie die het vermogen van de afzuiging aanpast aan de behoefte van een willekeurig moment. Dat is prettig voor onze energierekening. Het maakt ons bovendien duurzamer en er is minder geluid. Het systeem kan meer machines aan dan we nu hebben staan. Dit is een goed voorbeeld van hoe we steeds bezig zijn met toekomstige ontwikkelingen.’

Het ware kapitaal: mensen
Het waardevolste kapitaal van Lakwijk Kunststoffen zijn de medewerkers. ‘Een extra robot maakt het verschil niet voor onze klanten. Onze mensen doen dat wel.’ Het grootste leermoment in zijn ondernemerschap gaat over de omgang met medewerkers. ‘Ik heb me erover verbaasd hoe sterk het effect is wanneer je mensen zoveel mogelijk autonomie geeft. Naast het gevoel bij een team te horen, zijn het ervaren van autonomie en het hebben van invloed in je werk essentieel voor werkplezier. Als leidinggevende wil je juist zoveel en zo goed mogelijk faciliteren, sturen op output en normen bepalen. Maar de vraag hoe we het in de praktijk doen en hoe we die normen halen, dat laten we zoveel mogelijk bij de vakman of -vrouw. Dat zorgt voor verantwoordelijkheidsgevoel, initiatief, creativiteit en motivatie. Gecombineerd met de aanwezige kennis, vakkundigheid en ons uitgebreide machinepark, levert dat veel op, met name voor onze klanten. En daar gaat het uiteindelijk ook om.’

Verder dan salaris
Goed werkgeverschap is in de ogen van Mark een vanzelfsprekend doel en een impliciete verantwoordelijkheid voor iedere werkgever. Hij stelt dat dit in het kader van het aantrekken en behouden van technisch personeel zo mogelijk nog sterker geldt. En dat gaat over meer dan salaris. Flexibiliteit bij het indelen van werktijden hoort daar volgens Lakwijk bijvoorbeeld ook bij. ‘Onze techneuten mogen binnen een kader van elf uur per dag hun eigen weekschema bepalen.’ Dit maatwerk gaat soms heel ver. ‘Alles is bespreekbaar en heel veel is mogelijk.’ Voor de planner is dit een uitdaging. Maar er zijn meer voordelen: ‘een langere productiedag en blije, gemotiveerde medewerkers.’ Ook het bieden van ontwikkelmogelijkheden is een belangrijk onderdeel van het personeelsbeleid. ‘Soms is het dringen en moeten medewerkers even geduld hebben, maar wij bieden banen met ontwikkelmogelijkheden. En tot aan het pensioen.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's