Harry Broers (eigenaar) en Coen van der Heyden (bedrijfsleider) van Gotcha lachen. Harry: ‘Onze naam is niet veranderd, maar dat is zo ongeveer het enige wat hetzelfde is gebleven. De tijd dat je elke week Meatloaf draait op een bruiloft is wel voorbij. Vroeger was de collectie van muziek die je als dj had heel belangrijk. Je had voor een feestje ongeveer twee keuzes. Een dj of een band inhuren. Muziek was iets bijzonders. En de muziek is nu nog steeds belangrijk, maar de collectie niet. Want iedereen kan overal muziek vandaan halen. Het draait nu veel meer om beleving, het creëren van een goede ambiance. Met alleen een spotify-muziekje heb je nog geen feestje. En dat is wat wij doen, de beleving groot maken. Goede dj’s neerzetten die de zaal aanvoelen, die een avond kunnen opbouwen, die snappen hoe je een feest moet verzorgen. En natuurlijk verzorgen we de rest van de aankleding ook, voor wat voor gelegenheid en in welke stijl dan ook. Van bruiloften tot netwerkborrels. Van open dagen voor bedrijven tot het verzorgen van beursstands en symposia.’
Brainstormen
Coen: ‘We staan zelf eigenlijk nooit meer achter de draaitafel. Gemiddeld draaien we zelf nog maar één keer per jaar. Ik heb Gotcha mee opgebouwd, later werd ik accountmanager in de ICT. Toen Harry liet weten dat Gotcha te groot werd om alleen te bestieren, ben ik er weer bijgekomen. Hier ligt mijn hart. Ik vind het mooi om tijdens een feest de zaal op z’n kop te krijgen, maar ik vind andere aspecten van ons werk minstens net zo leuk. Ik zit graag met ondernemers en andere partijen om tafel om mee te denken over hun evenement. Of dat nou een open dag of de lancering van een nieuw product is. En dat samen brainstormen is mooi. Ik denk altijd verder dan onze eigen business. Heb je daaraan gedacht, zou je dit niet zus of zo willen doen? Het is leuk om breed mee te denken.’
Bekroond
Harry: ‘Wij zorgen voor de audiovisuele aankleding, het entertainment en de multimedia. Of nog beter gezegd, wij zijn de one-stop-shop voor de entertainment en audiovisuele industrie. Als je iets te vieren hebt of als je je bedrijf onder de aandacht wilt brengen, kun je bij ons terecht. We zijn eigenlijk grote pleasers. We willen dat onze klanten tevreden zijn, wat ze ook vragen. Van complete concepten uit de grond stampen voor een evenement tot het plaatsen van een constructie op het dak van de Bijenkorf in Amsterdam. Die constructie moest twee grote kronen van ieder ruim tien meter hoog op het dak verankeren. Dat was een bijzonder project.’ Coen: ‘Dat was inderdaad geweldig, maar ik vind het net zo geweldig om een open dag van een bedrijf te regelen. Of ervoor te zorgen dat een bruidspaar ook écht de dag van hun leven heeft.’
Must do
Volgend jaar viert Gotcha het 25-jarig bestaan. Die mijlpaal laten ze niet onopgemerkt voorbijgaan. Coen: ‘Natuurlijk gaan we dat groots vieren. Het is voor ons ook een moment om te laten zien waar we goed in zijn. We gaan Gotcha twee dagen openstellen. Een leuke feesttent, borrelen, muziek, verlichting, beeld. Alles erop en eraan. We gaan ervoor zorgen dat mensen niet om ons jubileum heen kunnen.’ Harry vult lachend aan: ‘Ons motto is ‘Er moet meer gefeest worden’. Wij houden met Gotcha om de vijf jaar een open dag. Voor ons geldt hetzelfde als voor elk ander bedrijf: open dagen zijn een must do. Je krijgt binding met je relaties, je komt weer on top of mind. En het is natuurlijk lastig meetbaar wat die investering direct oplevert, maar gegarandeerd dat je het jaar daarna meer omzet draait.’
Vakidioten
Coen en Harry zijn vakidioten die van hun hobby hun werk hebben gemaakt. Harry: ‘Vroeger als ik een discotheek binnenkwam, was ik de eerste anderhalf uur onder de pannen. Dan keek ik naar de verlichting, de dj. Mijn maten keken naar de vrouwen en de bar’, lacht hij. ‘En dat heb ik nu nog steeds. Als ik op feesten ben, maar ook als ik naar de tv kijk. Er vallen me altijd dingen op, ik zie nieuwe dingen, maar ook oude lampen die bijvoorbeeld weer gebruikt worden.’ Coen: ‘Als we samen ergens zijn, hebben we het over het entertainment, de audiovisuele aspecten. Het is gewoon een leuk onderwerp om over te praten. Voor ons is dat niet vervelend, voor de mensen om ons heen misschien wel.’
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema