Column Gian Ploegmakers: Stop met polderen!


Uitgave: Mei-Juni 2013
Thema’s: Column Marketing en communicatie

Leidinggeven is een vak apart; je hebt leiders in alle soorten en maten. De gemiddelde Nederlander laat zich echter niet graag (meer) leiden. Om dat werkbaar te maken hebben we het polderen uitgevonden. Een tijdje heeft dat best goed gefunctioneerd, maar nu zijn we toch echt doorgeslagen.

Ouders, leraren, artsen, geestelijken, politici en ook ondernemers. We zijn allemaal in dezelfde val gelopen. De elite bestaat niet meer; we hebben niemand meer waar we tegenop kijken, naar luisteren, geen rolmodellen meer. Het resultaat is dat we allemaal meeschrijven aan het Koningslied en het dus uiteindelijk een gedrocht is. Of dat we allemaal moeten meedenken over de naam van een brug over de Piushaven. Of dat we een referendum houden over zaken waar de gemiddelde Nederlander geen bal verstand van heeft. Uiteindelijk voelt niemand zich verantwoordelijk, is het een flauw compromis of een slap aftreksel.

In bedrijven is medezeggenschap natuurlijk ook ver doorgeëvolueerd. Het BOB Debat had dit keer als thema ‘Sales is leading’. Er wordt over van alles en nog wat vergaderd en overlegd, maar verkoop is jarenlang een vies woord geweest. Omzet kwam vanzelf binnen en de focus hierop was ver te zoeken. Dat is nu wel anders; iedereen moet weer naar buiten want daar is het te halen. Maar je verkoop goed organiseren is niet eenvoudig. Of misschien toch wel? Je hoeft niet Einstein te heten om te bedenken dat de formule Bellen x Bezoeken = Omzet nog steeds op gaat. Een brainstormsessie beleggen in een hutje in de polder is niet nodig. Gewoon de telefoon oppakken is al een goed begin.

Gian Ploegmakers | Regio Business

www.regio-business.nl

< Alle thema's