Bob Hutten (53) is directeur van het Veghelse familie- en cateringbedrijf Hutten, dat precies 90 jaar bestaat. Behalve Bobs functie als CEO van Hutten is hij onder meer initiatiefnemer van innovatienetwerk Foodsquad, dat een ander voedselsysteem nastreeft en van De Verspillingsfabriek, die restgroente gebruikt bij de productie van voedingsmiddelen. ‘Ik ben wekelijks gemiddeld maar zo’n anderhalve dag op de zaak. Er zijn nog een hoop andere bestuurlijke rollen die ik vervul, ik reis en verdiep me in maatschappelijke thema’s. Onze organisatie heeft mijn constante aanwezigheid niet nodig.’
Sneeuwbaleffect
‘Mijn afwezigheid schept ook ruimte voor anderen, ik voel me niet superieur aan de rest en pretendeer niet alles het beste te weten. We werken met een kernteam van 62 leden dat onze 2.200 samenwerkers aanstuurt. Om een goede kijk te krijgen op ieders geluk, maken onze kernteamleden schilderijen over wat belangrijk is voor hun welzijn en ontwikkeling, zowel persoonlijk als maatschappelijk. We bespreken elkaars schilderijen en vertalen ze naar een algemene visie en strategie. Die zorgt ervoor dat onze mensen gelukkiger worden en hun geluk weer overbrengen op anderen. Zo ontstaat een sneeuwbaleffect, dat zeker in deze branche een groot bereik heeft.’
Geen geldmachine
‘Onze corebusiness is het elke dag opnieuw brengen van gastvrijheid en voedsel aan mensen. Jong, oud, ziek en gezond. Dat doen we op een zo verantwoord mogelijke manier. Wanneer je een onderneming puur als geldmachine ziet, voeg je uiteindelijk niks toe aan de wereld. Dan hol je alles uit. Natuurlijk moet je ook winst maken maar niet zonder enige sociaal-maatschappelijke relevantie. Ik wil ondernemen vanuit die noodzaak want elke dag kan je laatste zijn. ‘Als er nooit meer een morgen zou zijn en de zon viel in slaap met de maan. Heb je enig idee wat het met je zou doen, als je nog maar een dag zou bestaan?’ Wanneer je op je sterfbed ligt en terugkijkt op je leven; wat wil je dan zien? Wat heb je bijgedragen en waar kun je trots op zijn?’ Bob heeft een tip voor andere ondernemers: ‘Zorg dat klanten een abonnement bij je nemen. Dat doe je door je oprecht in hun welzijn te verdiepen en ervoor te zorgen dat ze zich met jou kunnen identificeren. Wanneer jij kunt bijdragen aan hun geluk, zullen ze het jou ook gunnen en zich met je willen verbinden.’
Ongeduldig
‘Ik zei al dat ik me nergens voor schaam. Ik mag, net als de rest van de ruim zeven miljard mensen hier op aarde, fouten maken. Of ik wel eens gekwetst wordt door mensen die mij zweverig vinden? Nee. Uiteindelijk blijkt uit de groeicijfers van Hutten dat onze strategie werkt en zelfs zogenaamd rationele oermannen kan ik best overtuigen van mijn visie. Ik heb er alleen tijd voor nodig. Mijn slechtste eigenschap is dat ik ongeduldig word als mensen me niet snel genoeg begrijpen. Dan krijg ik blijkbaar een afschrikwekkende frons op mijn gezicht. Ik heb eens een Tedx Talk gegeven, waarbij je maximaal 15 minuten spreektijd krijgt. Dat was te kort.’
Authentieke mensen
‘Iedereen poept en plast, dus is voor mij gelijk. Ik hou van authentieke mensen en kan niet zo goed tegen hokjesdenkers. Uit een test bleek dat ik relatief veel vrouwelijke eigenschappen heb. Ik vind het ook prettig om met vrouwen samen te werken. Zij staan meestal meer open voor andermans visie. Een nadeel vind ik dat ze vaak oude koeien uit de sloot halen en daar iets te lang over doorgaan.’ Tot slot, terugkomend op de belofte dat ik hem over zijn privéleven mocht vragen, zegt Bob: ‘Ik ben erg verliefd, ik groei en geniet.’
Bijzondere uitspraak: ‘Veel ondernemers hebben in hun jeugd te weinig aandacht gekregen. Let er maar eens op. Ze zoeken erkenning, de bevestiging dat ze ertoe doen en een waardevolle bijdrage leveren. Dat geldt ook voor mij, mijn ouders waren altijd druk met de zaak. Op zich natuurlijk prijzenswaardig, maar voor mij tevens een trigger om naar waardering op zoek te gaan.’
BOB Borrel
Bob is onze gast in de (what’s in a name) BOB Talkshow van woensdag 20 november in de Orangerie in Den Bosch. Je kunt je hiervoor aanmelden op www.regio-business.nl.
Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Arnold Reyneveld